Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Şubat '12

 
Kategori
Anılar
 

Bir muallimin hatıra defteri 11: Şu Almanların işleri...

Bir muallimin hatıra defteri 11: Şu Almanların işleri...
 

Bir muallimin hatıra defteri: Şu Almanların işleri...


 

(Özet: Bunlar bir önceki kuşaktan bir öğretmenin Balıkesir Öğretmen Okulu’nda yetişmesinin ve sonraki öğretmenlik mücadelesinin anılarıdır. Dışarıda II.Dünya Savaşı sürüp gitmektedir ve devlet ister istemez büyük bir orduyu Trakya’da tutmaktadır ve savaşa kesinlikle girmek istememektedir. Çünkü  “Savaş, mecbur olunmadıkça cinayettir” bunu artık biliyorlar ve sakınıyorlar.)

15.Mayıs.1940
İzmir’deki Efendi Ağabeyimlerimden   havale ihbarnamesi geldi. Bunun için pek çok sevindim. Mektup da bekliyorum. Acaba vaziyetleri nasıl oldu diye merak ediyorum.

Birkaç gün evvel kütüphanede bizim merhum Gönenli Şair-Hikayeci Ömer Seyfettin’in hikayelerini keşfettim. Bol bol onları okudum. Bandırma Ortaokulu’nda okurken Hocamız İsmail Hakkı Bey  bol bol kitap okumamızı tavsiye ederdi. Onun sözlerini tutarak ben de artık boyuna kitap okuyacağım.

Ben bu defteri kendi his ve intibalarımı kaydetmek ve yarın istikbalde geçen günlerin hatırasını yaşamak için yazıyorum. Bu defteri sırf kendi başımdan gelip geçenleri yazıyorum. Lakin şu günlerde dünyanın gidişatı hiç de düzgün olmadığından siyasi vakaları da kaydetmeyi faydalı buluyorum.

Hemen hemen bir sene oluyor. Almanya Danzig’i kendisine ilhak etmek istedi. Buna İngilizler ve Fransızlarla beraber Polonyalılar razı olmadılar. Bundan evveli de Almanya Avusturya ile Çekoslovakya’yı   silah patlatmadan aldı. Almanya Versay muahedesini yırttı ve iyice kuvvetlendi. Almanya’nın bu manevrasına karşı koymak için İngiliz, Fransız, Polonya ve biz Balkanlılar (Türkiye, Romanya, Yunanistan, Yugoslavya) Cephe Birliği  yapıldı.

Almanya  1.Eylül.1939’da Polonya’ya tecavüz etti. Böylece harp başladı. Sözde Fransızlarla, İngilizler Polonya’ya yardım edeceklerdi. Fakat yardım etmediler. Almanya Rusya ile İtalya’yı da kendi tarafına çekti. Öyle tahmin ediyorum, on beş gün içinde Almanya Polonya’yı zaptetti. Rusya’nın kızıl ordusu da Polonya’nın cenubi-şarki taraflarını yani Romanya’ya yakın olan yerlerini istila etti. Bu kışın Rusya ile Finlandiya arasında harpler oldu. Finliler pek büyük kahramanlıklar gösterdiler. Neticede Finliler, bir kısım arazi kaybederek Ruslar’la uzlaştılar. Bir ay evveli Almanya Norveç’e tecavüz etti ve bir çok yerleri ele geçirdi. Fransa ile  İngiltere bu duruma   müdahale ettiler. Müthiş deniz muharebeleri oldu. Fakat İngilizlerle Fransızlar Almanya kuvvetlerini Norveç7ten çıkaramadılar. Almanya Danimarka’yı da almıştı…

Bir, iki hafta evvel Alman kuvvetleri Hollanda’ya tecavüz ettiler. Bu günlerde ajansların verdiği haberlere göre Almanlar 6000 bin tayyare himayesinde ve dört  kolla Hollanda’ya ve Belçika’ya  hücum etmişler. Hollanda silah ve teçhizatını teslim ederek muharebeyi bırakmış. Alman istilası Orta Belçika’ya kadar gelmiş. Bazı Alman kuvvetleri Fransız toprağına girmiş. Büyük meydan muharebeleri oluyormuş.

17.Mayıs.1940.
Yarından sonra 19.Mayıs idman şenlikleri yapılacağı için (bu ikinci defa oluyor) provaya stada gidiyoruz.

Balıkesir Ali Hikmet Paşa  Stadı’nda yapılan provada evvela Lise kız ve erkek talebeleri ile bizim Öğretmen Okulu talebeleri geçit resmi yaptık. Bundan sonra kızların yaptığı idman hareketlerini seyrettik. Kızların hareketleri nihayet  bulunca biz yerlerimizi aldık ve hareketlerimizi muaffakiyetle yaptık. Müdür bey saat yediye kadar izin verdiğinden Galip ve Recep’le gezdik.


18.Mayıs.1940
Bu gün öğleden sonra yatakhaneler açıldı. Lavaboda traş oldum ve başımı da yıkayarak temizlik yaptım. İşim bittikten sonra Behçet’lere giderek Tarih kitabını verdim. Hayrullah ve arkadaşı marangoz bay Mehmet’le dükkanda Maltepeli Kemal bir arada konuşarak anlattık. Akşamüzeri Balıkesir Atatürk Parkı’nda Riza Ağabeyimle Müyesser Yengeme tesadüf ettim. Bandırma’dan buraya gezmeye gelmişler. Beş on dakika kadar görüştük. Onlara karşı bir meseleden dolayı kalbim kırgın. İyilik yine bende kalsın.

(Öğretmen adayımız  Balıkesir’in küçük çevresinde olanları anlamaya çalışıyor ve  gündeme kendini uyduruyor ama o sırada II.Dünya Savaş’ı bütün hızıyla sürüyor. Bu hızlı gidişi belli ki Radyo’dan, gazetelerden günü gününe izliyorlar ve endişe ediyorlar, İşte bu günkü hatıratta bu tarihi olayların anlatımını yakından izliyoruz. Ve 19. Mayıs Gösterileri yaklaşıyor. Gençler heyecanlı… Kızların gösterilerini yakından izliyorlar…)

 
Toplam blog
: 2579
: 848
Kayıt tarihi
: 24.10.10
 
 

Mesleğim eğitimcilik… Şimdi artık emekli bir vatandaşım… biraz şairlik, biraz hayalcilik, biraz s..