Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Mart '07

 
Kategori
Tarih
Okunma Sayısı
2157
 

Bisiklet icad oluyor! [1]

Bisiklet icad oluyor! [1]
 

Bisiklet... Bu sözcük, dudaklardan ne kadar da kolay dökülüyor, öyle değil mi? Hafif, iki tekerlekli, sürücüsü tarafından hareket ettirilen ve yönlendirilen araç!... İnsan enerjisini, itme gücünü dönüştürmek amacıyla bugüne değin geliştirilen araçların en verimlisi...

19. yüzyıl başlarında ortaya çıkan bisiklet, kısa sürede önemli bir ulaşım aracı durumuna gelerek tüm dünyada spor amacıyla kullanılmaya ve üretilmeye başlanır.

1870’te, Londra’daki “Pickwick Bisiklet Kulübü” tarafından başlatılan ve “bisiklet turları” olarak adlandırılan bisikletli uzun geziler, bir spor etkinliği olarak öbür Avrupa ülkelerinde de yaygınlaşmıştır. Ayrıca başta Fransa, Almanya ve Belçika olmak üzere birçok ülkede bisiklet yarışı en sevilen spor dallarından biri durumuna gelmiştir...

Peki ilk bisikletler nasıldır?

Bisiklete benzetilebilecek ilk aracın patentini 4 Şubat 1645’te Fontainebleau’da Jean Theson alır ve “atlar yerine, oturan iki kişi tarafından sürülen dört tekerlekli küçük bir aleti kullanıma koymak” üzere 30 yıl süreli bir imtiyaz elde eder!...

1779’da Paris’te François Blancard ve M. Masurier dört tekerlekli benzer bir araç geliştirseler de, buluşları çok ağır ve büyük olduğundan yaygınlık kazanamaz.

Bilinen ilk iki tekerlekli araç, Baron Karl de Drais de Sauerbrun tarafından geliştirilen ve 6 Nisan 1818’de Paris’te sergilenen “drezin” olur!... İsmini de bu barondan almıştır!... Tahtadan yapılmış olan bu aracı, sürücüsü oturduğu yerden ayaklarıyla yeri iterek hareket ettirmekte ve bir gidon (direksiyon) yardımıyla yönlendirmektedir...

Kaba, hantal olmasına ve oldukça zor kullanılmasına karşın drezin’in benzeri, Denis Johnson tarafından İngiltere’de ve ayrıca Amerika’da da üretilir ve bir süre ilgi görür.

Ta ki, İskoçya’da Dumfriesshire’da demircilik yapan Kirkpatrick Macmillian, dört yıldır sürdürdüğü denemelerini 1839’da tamamlayıp, “özitmeli bisiklet” türünü ortaya çıkarana dek!...

Macmillian’ın aracının tekerlekleri demir çember (jant) biçimindedir. 75 cm çapındaki ön tekerlek bir gidonla yönlendirilirken, 100 cm çapındaki arka tekerlek ise itmeyi sağlamaktadır. Görünümü drezin’den hafif olmasına rağmen yine de ağır olan bu araç, oldukça hızla gidebilmektedir. O kadar ki, 1842’de Macmillan, bisikletiyle bir posta arabasıyla yaraşır ve başarılı olur!...

(Yakında yayımlanacak olan KEŞFEDENLER İÇİN ATLAS - BİSİKLET adlı kitabımdan...)

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 353
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 1
Ort. okunma sayısı
: 3675
Kayıt tarihi
: 28.02.07
 
 

"29 Temmuz 1980’de İstanbul’da doğdu. Celal Bayar Üniversitesi, İşletme mezunu. Şiir, deneme, öykü, ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster