Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Eylül '08

 
Kategori
Gelenekler
 

El öpmeye ve el öptürmeye hayır!

El öpmeye ve el öptürmeye hayır!
 

Şeker Bayramınız Kutlu olsun...


Bayramlara, yortulara, festivallere hatta karnavallara karşı değilim elbet.
Her kutlama, kökleri çok derinlerde olan dinsel ya da kültürel kaynaklı folklorik olgulardır.

Mesela, Ramazan ve Kurban bayramları hatta oruç ritüeli İslamiyet’in doğuşundan binlerce yıl önce de var olan putperest geleneklerdir. Tıpkı, Roma Hıristiyanlığının eski pagan kutlamalarını Noel Yortusuna dönüştürdüğü gibi; İslam da, kendinden önceki gelenekleri (Oruç tutmak ve kurban kesmek) sürdürmüştür.

Ama, dini bayramlarda el öpmek ya da öptürmek geleneğinin İslam’la hiçbir alakası yoktur. El öpmek; Asya kökenli Şamanist inancın İslam içindeki uzantısıdır. Türkiye’ye daha doğrusu Türk kültürüne ait bir gelenektir.

İster Arabistan ister Orta Asya kökenli olsun, fark etmez. Özellikle dini bayramlarda, yetişkin insanların, küçük çocuklara para karşılığı el öptürmelerine nedense hep karşı çıktım. Televizyon reklamlarında sıklıkla işlenen bu pagan gelenek; çocukluğumdan beri, hep ahlaksız ve iğrenç gelirdi bana. Nedenini bilmiyorum.

Bütün bayramlar ve yortular elbette güzeldir… Coşkulu kutlamalar hayatlarımıza renk katar. İnsanların bir araya gelmesi, küslüklerin ortadan kalkması, karşılıklı ziyaretler, birlikte yenilen yemekler. Çikolata, likör, baklava, kurabiye… Hele benim çocukluğumda; heyecan, bayram yeri eğlenceleri, yeni elbiseler ve ayakkabı demekti bayram…

Ama yine de; verilecek üç kuruş harçlık için, büyüklerin elini öpmek iticinin de ötesinde iğrenç gelirdi bana…Bu yüzden; kendi oğlum da dahil, hiçbir çocuğa elimi öptürmedim…Ama, harçlık ve hediye verdim.

Şairin dediği gibi; meserret çocukların hakkıdır…Bayramda en çok çocuklar sevinir. En çok çocuklar şeker yer. Harçlık ya da hediye vereceksek, çocukları sevindireceksek; lütfen karşılık beklemeden yani el öptürmeden verelim! Yoksa; "fikri hür, vicdanı hür" bir nesil için, bir asır daha beklemek zorunda kalırız.

Herkesin ve bütün çocukların ŞEKER BAYRAMI kutlu olsun.
Bu bayram, Sadece Türk ve Müslümanlara değil, bütün insanlığa barış, huzur ve refah getirsin.

A. Mesut Tatlıpınar

 
Toplam blog
: 47
: 3759
Kayıt tarihi
: 17.02.08
 
 

İstanbul'da doğdum. Şişli Lisesi'ni ve MÜ Siyasal Bilimler Fakültesi'ni bitirdim. Daha sonra, İ.Ü..