Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Şubat '10

 
Kategori
Üniversiteler
 

Evrim teorisi anketi

Evrim teorisi anketi
 

Temmuz 2008’de bir gazetedeyayınlanan habere göre Muğla Eğitim Fakültesi’nde biyoloji öğretmeni olacak 98 öğrenciye evrim teorisi hakkında birkaç soru sorulmuş. Öğrencilerin %43’ü evrim teorisinin bilimsel geçerliliği olan bir teori olduğu yönünde düşüncelerini belirtmiş, %30’u kararsız olduğunu söylemiş. Reddedenleri bulmak için normalde iki rakamı toplayıp 100’den çıkarmak gerekir, ancak soru pastalarını inceleyince bir gariplik görünüyor.

Resme bakacak olursak birinci sorunun cevabında hata var. Katılmıyorumlar %27 olması gerekirken orada toplam %16 görünüyor. %11 oranın kime ait olduğu belli değil. İkinci soru da az hatalı, %1 fazlalık var. Sadece ikinci soruyu, katılıyorumu 1 azaltarak düzelttim. Üçüncü soruda da hata var. Katılıyorum dilimi görünmüyor. Zaten o da toplayınca 100 çıkmıyor. %18 eksik çıkıyor. Dördüncü soru da hatalı sonuç veriyor. %5 eksik çıkıyor. Orada da katılmıyorum dilimi yok. Sadece son soru %100 sonuç veriyor. Hepsini son soruya bakarak düzeltmeye kalkarsak haberin söylediğinden farklı bir sonuç çıkar.

Önce doğru söylediğini varsayalım. Buna göre anketin bir iyi bir kötü iki yönü var. İyi yönü, çoğunluğu Müslüman olan bir ülkenin doğuşundan itibaren sıkı bir şekilde beyni yıkanan insanları, demek ki ne kadar baskı olursa olsun gerçeği görebiliyor. Kötü yönü ise, bu öğrenciler biyoloji öğretmeni olacaklar ve meslek hayatlarının her aşamasında evrim teorisine ve gerçeklere çarpacaklar. Çelişkiye, açmaza düşecekler ve inat ederlerse öğrencilerini doğru bilgiyle yetiştirmeyecekler.

Sonuç olarak başka bir ankete göre Türkiye genelinde evrim teorisini kabul görüşünün %25 olduğunu düşünürsek, öğrencilerin bu oranın üstünde olmasıyla sevinebilir, fakat biyoloji öğretmeni olacakları için üzülebiliriz.

Aynı sorular ilahiyat fakültesi öğrencilerine sorulsa sıfıra yakın bir oran çıkacağından kuşku duymuyorum. Bununla birlikte bilimsel bir konunun kamuoyunda kabul görmesi ya da görmemesinin hiçbir önem yoktur. Önemli olan konunun doğru olup olmadığıdır. İnsanlar her zaman doğru karar veremeyebilirler. Hatta o konu hakkında büyük ihtimal bilgisiz oldukları için yanlış karar verirler. Ama bilimsel konuların doğruluğuna ve yanlışlığına içgüdülere dayanarak karar verilmez. Bilim içine duygu karışmamalıdır. Dünya’da öyle şeyler olmuştur ki bir zaman bir kişinin doğru dediği ama herkesin red ettiği apaçık bir gerçek, yıllar sonra kabul edilmek zorunda kalınmıştır.


Anket sorularına gelelim.


1) Evrim Bilimsel geçerliliği olan bir teoridir.

Hiç katılmıyorum Katılmıyorum Kararsızım Katılıyorum Tamamen Katılıyorum

%9.............................%7................%30............ %21............ %22


2) Günümüzde yaşayan organizmalar, evrim sürecinin ürünüdür.

Hiç katılmıyorum Katılmıyorum Kararsızım Katılıyorum Tamamen Katılıyorum

%7.......................... %9.................. %24........... %25............. %35


3) Modern insan evrim sürecinin bir ürünüdür.

Hiç katılmıyorum Katılmıyorum Kararsızım Katılıyorum Tamamen Katılıyorum

%12....................... %9.................. %28........... %18............... %33


4) Eldeki veriler evrim konusunda çelişkiler içermektedir.

Hiç katılmıyorum Katılmıyorum Kararsızım Katılıyorum Tamamen Katılıyorum

%16........................ %18................ %46........... %5.............. %15


5) Organizmalar yer yüzünde aynı anda oluşmuştur.

Hiç katılmıyorum Katılmıyorum Kararsızım Katılıyorum Tamamen Katılıyorum

%21....................... %32................ %34........... %0............... %13

Burada son iki soru ilk üç sorunun tersine sonuç veriyor. Yani bu sorularda katılmayanlar evrimi kabul edenlerdir. Anketi değerlendirenler ayrıca bir hata daha yapmışlar. Buna göre:

Evrimi kabul edenler %48, 3

Kararsızlar %32, 4

Evrimi kabul etmeyenler %19, 3

Bu sonuç biraz daha sevindiricidir. Yaklaşık 2 kişiden biri evrimi kabul etmektedir. 3 kişiden biri kararsızdır. Ancak 5 kişiden biri evrimi red etmektedir. Bir anketi değerlendirmemiz bile şaibeli. Ne yazık ki yanlış, hatalı değerlendirme yapan adamlar gazetelerde çalışıp para kazanıyorlar. Bir de bunları kamuya açıklıyorlar. Sevgili vatandaşlarımız da dikkat etmeyip ama inanıp geçiyor.

 
Toplam blog
: 125
: 6625
Kayıt tarihi
: 18.11.09
 
 

İstanbul 1980 doğumluyum. Yüksekokul mezunuyum. İstanbul'da oturuyorum. Dünya ve çevre hakkında düşü..