- Kategori
- Sinema
Hangi Komedi Filmleri izleniyor?
Niteliksiz komedi filmlerinin gişe başarısı kaliteyi düşürüyor
Son yıllardaki niteliksiz komedi filmlerinin gişe başarısı iştah kabarttığından olsa gerek, komedi filmi yapmak isteyen yapımcılar, düşük bütçeli, sıradan filmlere yöneliyor. Büyük çoğunluğu da hüsran yaşıyor maalesef. İzleyici sayısı 100 bini bulmayan çok sayıda komedi filmi var.
Oysa geçmişte başarıya ulaşmış ve klasikleşmiş Türk komedi filmlerinin büyük çoğunluğu toplumsal içeriğe sahipti.
Son on yılda en yüksek gişe yapan 15 komedi filminin listesini çıkardım.
SEYİRCİ (1000)
Recep İvedik 4 7369
Düğün Dernek 6962
Recep İvedik 2 4333
Recep İvedik 1 4301
Eyvah Eyvah 2 3948
Fundamentals 3744
AROG 3459
Eyvah Eyvah 3 3414
Recep İvedik 3 3325
Celal ile Ceren 2853
Organize İşler 2606
Hababam Sınıfı Askerde 2.586
Eyvah Eyvah 1 2459
Yahşi Batı 2323
Pek Yakında 2165
Dikkatinizi çekmiştir, listedeki 15 filmin 13’ünde Şahan Gökbakar, Cem Yılmaz ve Ata Demirer imzası var.
Bir roman, öykü ya da filme okur/izleyici sağlamak için çok sayıda gereklilik içinde ikisi ön plana çıkar. Birincisi sağlam bir konu, ikincisi tipleme(ler).
Yukarıdaki listeyi incelediğimizde, hiçbirinin omurgasının iyi bir öykü olmadığı görülecektir. O halde nasıl başarıya ulaştılar? Tamamen toplum tarafından sevilmiş, kabul görmüş, benimsenmiş tiplemeler sayesinde…
Yüksek seyirciyi hedefleyen komedi filmi yapımcıları ya bu tür tiplemeler yaratacak, ya da iyi bir hikâyeye dayanacak, başka yolu yok. Tali hikâyelerin komik olması yetmez.
1970 ve 80’li yıllardaki komedi filmlerinin başarısı da aynı yoldan geçmişti. Dönemin artısı hem hikâyelerinin hem de tiplemelerinin gücüydü.
Demem o ki, sadece güldürmeyi hedefleyen, toplumsallıktan uzak filmler, izleyicinin sevdiği tiplere sempatisi sayesinde başarıya ulaşıyor. Mesela Cem Yılmaz’ın rol aldığı filmlerden bu sanatçıyı çıkarın, iddia ediyorum, seyirci sayısı yüzde 10’una ulaşamazdı.
Keza, Eyvah Eyvah’larda Ata Demirer olmasa, Recep İvedik’i Gökbakar dışında biri canlandırsa, o filmler de seyirci çekmezdi.
O zaman… Yapımcılar, kalıcı ve gelir getirici işlere imza atmak istiyorlarsa, sıradan konular yerine, toplumsal temalara yönelecekler. Yoksa bir süre sonra mevcut gişe rakamları bile hayal olacak…