Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ağustos '16

 
Kategori
Deneme
 

İnsan ama nitelikli insan

İnsan ama nitelikli insan
 

Homo sapiens


Akıl ve düşünme yeteneğimiz nedeni ile varlığımızı ve varlık nedenimizi sürekli sorgulayan bir canlıyız. O halde basit olarak İnsan nedir? diye sorsak; Düşünme özelliği olan, iletişim kurabilen, aklını kullanabilen sosyal bir varlıktır, diye yanıtlarız. Düşünme sayesinde soru soran karar veren, merak eden, sosyal bir varlık olduğu için insanlarla iletişimi gereği konuşabilen, sahip olduğu aklını kullanarak alet yapan, kullanabilen, eğitilebilme-eğitme sayesinde bilgi ve becerileri elde edebilen, toplumsal özelliği ile yaşamak için diğer insanlara ihtiyaç duyan, bir araya gelerek, kurallar koyan, o kurallara uyan, duygusal özellikleri ile gülen, ağlayan, eğlenen, espri yapan, kızan, bazen bu duyguları ifade edebilmek için sanattan yararlanan, resim yapan, şarkı söyleyen, heykel yapan, oyunlar oynayan, kendini geliştirmek, varlık nedenini sorgulamak için okuyan, araştıran ve bu tür özelliklere sahip bir canlıdır İnsan.

Akıllı olması, irade sahibi olması, utanması, ahlaklı olması, öğrenme yeteneği, sorumluluk sahibi olması, özgürlüğü sevmesi, inancının olması, fiziksel ve ruhsal olarak diğer canlılardan farklı yaratılmış olması ise İnsanı diğer canlılardan ayıran özellikler olarak söylenebilir.

İşini en iyi şekilde yapan, zamandan, enerjiden, malzemeden ve emekten tasarruf eden, daha üretken olan, çağa ayak uyduran, yeniliğe ve gelişmelere açık, çevresindekilere karşı duyarlı ve uyumlu olan, iradesini en iyi şekilde kullanan nitelikli insandır diyebiliriz. (Bir şeyin iyi veya kötü olma özelliği nitelik olarak tanımlanmaktadır.)

Nitelikli insan; toplumsal düşünce sistemi içinde kendi yerini alan, toplumsal olaylara karşı sorumluluk duygusu olan, olaylar karşısında analiz yapan, onları sentezleyerek çözüm önerileri sunan, sorunun değil çözümün bir parçası olan kişidir. Kendini güncelleyen yeniliklere açık, vizyon sahibi ileriyi görebilen, bilgisini, yeteneğini paylaşan, başkalarının da yararlanabilmesine sunabilendir. Eleştirel düşünce sistemi içinde yer alırken özeleştiri de yapmasını bilen, empati kurabilendir. Düşünce ve davranış sistemi içinde toplumsal sorunları öne çıkaran, inançlarını, ideolojisini hümanizmanın önüne geçirmeyen, içindeki vicdanının sesini dinleyebilen, adaletli, başkalarının düşünce ve davranışlarına da hoşgörüyle yaklaşan kişidir.

Uluslar arası anlamda Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri için farklı kriterler söz konusu, bunlar kimine göre ekonomik, kimine göre sosyal, kimine göre kültüreldir. Kişi başına düşen milli gelir, sağlık ve eğitime ait göstergeler (okullaşma oranı, kişi başına düşen doktor) yoksulluk, işsizlik, bölgesel eşitsizlik, gelir dağılımı durumları kıstas olarak belirlenmiştir. Son dönemlerde İnsani gelişme endeksi içerisinde uzun ve sağlıklı yaşam, bilgi edinme, mutlu bir hayat yaşamak için yeterli gelir, siyasi özgürlük, garanti edilmiş insan hakları gibi kriterlerde gelişmişlik kriterleri içerisine girmiştir.

Bir toplumdaki nitelikli insan sayısı o toplumun gelişmişlik göstergesinin en önemli kriteridir. Bu anlamda toplumlar nitelikli insan yetiştirmek için neler yapmalıdır? İnsan, nitelikli insan olabilme kriterlerini nasıl kazanır? Topluma nitelikli insan yetiştirmek için öncelikle çağdaş, modern bir eğitim öğretim sistemini benimsemesi ve uygulaması gerekir. Bireyin mevcut potansiyelini ve yeteneğini son sınırına kadar geliştirme fonksiyonu içeren eğitim, bireyde davranış değiştirme süreci olduğundan, insan unsuru ile doğrudan ilişkilidir. Bunun içinde önce öğretmen bu sistemin bir parçası olarak nitelikli insan olmalıdır. Bilimsel düşünebilmeli, yeniliğe açık olmalı, eleştirel olmalı, okumayı yaşamının bir parçası haline getirmelidir. Bunu yaparken de koşulların oluşmasını beklememeli kendisi yaratmalıdır. Toplumda aydınlatıcı rolünü özveriyle yerine getirmelidir. İnsanoğlunun nitelikli bir insan olması, toplumun gelişmesi için erk tarafından sosyal, kültürel, politik, ekonomik ve teknolojik faktörlerin desteklenmesi gerekir.

Kitlerin özelleştirilmesi, taşeronlaşma, yoksulluk, işsizlik, hak gaspları, örgütlenememe gibi tüm sorunlar unutulmuş gibi. Tüm bu sorunlar çözüldü ya da bir örtünün altında kaldı sanki. Karl Marks, somut durumun somut tahlilini, Kapitalin Almanca 2.baskısına yazdığı ön sözünde şu şekilde ifade eder. “Nesnel gerçekler, nesnel sonuçlar doğurur.”

Ben insanın 3 temel özelliğine vurgu yapmak istiyorum;1- Akıl, irade sahipliği, 2-Koşullara uyum yeteneği, 3-Sosyal özelliğinden dolayı örgütlenebilme, bir araya gelebilme yeteneği. (Önceleri doğanın zor koşullarına dayanabilmek ve mamutları avlamak için)

Hayvan belgesellerini sever ve izlerim, bufalo (Afrika mandası) sürüsüne saldıran aslan sürüsü erkek bir bufaloyu yaralar. Bufalo sürüsünden bir erkek önce yaralı bufola ile ile cinsel ilişkiye girer,  arkasından sürü onu aslan sürüsünün önüne iter, tıpkı Kaddafinin yakalandığında tecavüz edilerek sonradan öldürülmesi gibi. (Kaddafi’ye tecavüz haberini emekli bir subayın ifadelerinden aldım, hatta kendisine bunu birkaç üst üste sormuştum, hayvan ve insan davranışları arasındaki benzerliği konusunda nitel bir araştırma sahibi de değilim ayrıca.) İnsanız peki nitelikli insan mıyız? Nitelikli insan olmak için çabamız var mı?

Önümüzde nice olumsuz yaşanmış örnekler var. Toplumlardaki bireylerin normal ve olağan üstü koşullarda sağlıklı davranabilmesi, doğadaki hayvanlar gibi davranmaması için bireylerin nitelikli insana dönüştürülmesi acilen şarttır diyorum. Bufalo sürüsü ile Libya halkının tutumu arasındaki davranış benzerliği hakkında fikrinizi de merak ediyorum doğrusu.

Nizamettin BİBER

 
Toplam blog
: 887
: 2743
Kayıt tarihi
: 06.06.12
 
 

Yeni dünya düzensizliğinde insan olmaya çalışan ve okuyarak ne kadar cahil olduğunu gören, olayla..