Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Ocak '07

 
Kategori
Kent Yaşamı
 

Kar yağdı

Kar yağdı
 

İçeride nefeslerin tutulduğu bir sessizlik vardı, yalnızca sileceklerin sesi, zorlanan motordan gelen uğultular ve lastiklerin yeni birikmiş karın üzerinde çıkardığı sesler duyuluyordu. Seslerin tekrarlarını büyük bir dikkatle dinlerken, bu tekrarlardaki uyum bozuldu, içinde olduğumuz minibüs zorlandı ve yokuşun ortasında durdu. Şoför hiç tereddüt etmeden zincirlerin olduğu kovayı çıkardı, birkaç kişi daha indik. Yardım gerekip gerekmediğini sordum, istemedi. Sakin ve çabuk bir şekilde zincirleri taktı, arabaya yeniden bindik, herkes rahatladı ve sohbetler başladı.

Bugün karlı bir günde yolculuk ederken, 6 yıl önce benzer bir yolculukta zincir takmak zorunda kaldığımız Küre İkiçayını geçerken aynı yerde kalacağımızı sandım. (1) Orayı zincirsiz geçmeyi başarsak da bir kilometre sonra arabamız yolda kalıverdi.

Bu sabah havadaki ani değişim son günlerde duyurulan hava tahminlerini doğru çıkarttı. İnebolu’dan saat 12’de yola çıkacaktım ve 14:30’da Kastamonu’dan Ankara’ya otobüsüm kalkacaktı. İyi havalarda iki saat önce çıkardım, kış gününde yarım saat ek süre yeter demiştim. Sabah havayı görünce biraz daha erken çıksam mı tereddüdü yaşadım ama saati değiştirmedim.

İnebolu’nun isim levhası İkiçaydadır. Orada herşey değişti, İnebolu’da yağan yağmur yerini kara bıraktı ve Kastamonu’ya yaklaşana kadar sürdü. Kastamonu’da kar yoktu. Ilgaz tepesine yaklaşınca yine kar başladı ve tepeden inene kadar hep yağdı. Zaman zaman esen rüzgar tozlaşan karları yolun bir yanından diğer yanına savuruyordu. Çankırı’da kar yoktu, Ankara’ya doğru yeniden her taraf beyaz oldu ama Ankara içine girdiğimde, yağdı denilen kardan pek iz kalmamıştı.

Yol üzerindeki il ve ilçelerin iklimlerinden sözetmek istiyorum. Bugün gördüklerim aynı zamanda daha önceki gözlemlerimdi.

- İnebolu’nun içinde kar yoktu.
- Küre’de yoğun kar yağıyordu.
- Seydiler'de eski kar duruyordu, yenisi henüz başlamıştı.
- Kastamonu’da çok az kar yağmıştı.
- Ilgaz tepesinde kar çoktu ama Ilgaz ilçesinin yakınından geçtik, çok az kar vardı yerlerde.
- Çankırı’da kar yoktu.
- Ankara’da şehir içinde ise çok az kar vardı.

İnebolu, Küre, Kastamonu, Ilgaz, Çankırı ve Ankara çok eskiden kurulmuş yerleşim yerleri. Eski zamanlarda şehirleri kurarlarken en uygun koşullardaki yerleri seçmişler veya zaman içinde çevre ve iklim koşulları uygun olan yerlerde yaşam yoğunlaşmış. Uygun olmayan diğer yerler elenmişler, ya yok olmuşlar ya da küçük yerleşim yerleri olarak kalmışlar. Geçtiğim şehirler içinde yoğun kar olan tek yer Küre'ydi. Küre’nin yerleşim yeri olmasının nedeni orada çıkan maden olduğu için kriterler farklı. İnebolu, Kastamonu, Ilgaz, Çankırı ve Ankara’da kar yaşamı çok fazla zorlamıyor.

Beklediğimiz karın yağmaya başladığı günün izlenimlerimi ve düşündüklerimi yazdım.

Ankara 28 Ocak 2007

(1) http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=21986

 
Toplam blog
: 1735
: 2429
Kayıt tarihi
: 22.09.06
 
 

27 Mart 1959'da İnebolu Yeşilöz Köyünde doğdum. Yeşilöz Köyü İlkokulu, Yeniyol İlkokulu, İnebolu ..