- Kategori
- Kültür - Sanat
Kırık Çan ve Kirkor Yeteroğlu

Kirkor Yeteroğlu
Kirkor Yeteroğlu, 20 Temmuz 1950’de Arapgir’ de doğmuş. Eğitimini çeşitli nedenlerle tamamlayamadan ortaokul ikiden ayrılmak zorunda kalmış.
Yazı ve şiirleri: Güzel Yazılar, Çağdaş Türk Dili, Gazete Kadıköy, Damar, Amatör Sanat, Edebiyat 81,Öğretmen Dünyası, Karşı Edebiyat, Yazıt, Birgün, İnsancıl, Kıyı, Tepte, Dize, Agora,Yasak Meyve, Eski, Şiir Ülkesi, Arapgir Postası, Yaba, Nefes, Haliç, Evrensel Kültür, Sanat ve Hayat, Varlık, Agos, Yalın Ses, Lacivert, E Edebiyat, Ağın Düşün Sanat, Marmara, Surp Pırgiç, Güğüm(Gördes),Anafilya, Alkım Sanat, Kar, Akatalpa, Patika Kültür Sanat, Şehir(Devrek),Afrodisias Sanat vb. dergilerde Agos/Kitap’ta ve çeşitli gazetelerde yayımlandı.
Kırık Çan, Kirkor Yeteroğlu ’nun ilk şiir kitabı. Kirkor ’a göre bir sevdadır şiir. Şair Gülten Akın da aynı görüşü paylaşıyor: Bir sevdadır şiir. Bir düştür, bir karabasandır, bir dosttur, bir yalnızlıktır, yoğun bir dünyadır, bir tehdittir, bir saldırıdır, bir kurtuluştur, bir sığınıştır, bir beladır, bir cezadır, bir bağışlamadır, kavgadır, yenilgidir ya da yengidir.(Çağdaş Türk Dili, S.18,s.262)
Kitabın başında Don Marguis ’in şiir için söylenmiş şu sözüyle karşılaşıyorsunuz:
“Bir şiir kitabı yayımlamak, derin bir uçuruma gül yaprağı atarak gelecek sesi beklemektir.”Kirkor’un uçuruma attığı gül yaprağının sesi yurt düzeyinde yankılandı ki 2014 Cemal Süreya Şiir Ödülleri’nde ilk 10 kitap arasında 4.sırada yer aldı. Kirkor.”Sessizlikten başka sesimiz yok”diyor; ama “Kırık Çan”la sesini tüm ülkeye duyuruyor. İleride, tüm dünyaya duyuracağı düşüncesindeyim.
Ses ve anlam ritmi yoğun 87 şiirde; Arapgir, Şepik; ilkbahar; Galata Köprüsü, Surp Asdvazazin; kelebek, gül… eşi, kızı, oğlu var.
Şiir, Yeteroğlu ’nun yaşantısının bir parçası. Varoluş nedeni. Kırk yıllık uzun bir yürüyüşün ardından sözcükleri damıtarak dizelere yerleştiriyor; oya gibi işliyor. Okuru, şiirinin evrenine çekerek düşündürüyor; duygu denizinin derinliklerinde yüzdürüyor. Dünyaya, insanlığa, insanlara seslenen şiirler. Küçük şeylerden, küçük ayrıntılardan oluşuyor; ama her dizesi çok şey anlatıyor:
.Kurumuş güldü yalnızlığın…/ipek kanadı günler…/… Çavlanında batık bir gemi…/yalnızlık çınarları yıkılır üstüme…/özgürlüğe tutkun ılgın yürekte…/ömrüm dağlara çizilen gölge…/acıya atın unutun beni…/bekler iki yorgun yürek tütmesini ocağın…/yitik bir adanın son kuşuyum…/ “dağlara sığınan martılar” öksüz şimdi…/…bir acı çığlıktı yaşamımız …/ …yaşam dudaklarında bir gül…/dilimde at koşturan sevdanın teri…/yüzünde yağmur öpücüğü…/ütopya, yenik bir düş kendi ülkesinde… vb
Ona göre yalnızlık, kurumuş güldür. Öyle değil mi? Kuruyan gülü de diğer güllerden ayrılar. İpek kanadı günler dizesindeki incelik, iyimserlik; çavlanında batık bir gemi dizesiyle yerini karamsarlığa bırakır;yalnızlık çınarları yıkılır üstüme dizesinde, yalnızlık duygusunun etkisinde ezilmişliğini, dillendirir. Şiirlerinin her dizesini, bilinçaltından dışavurulan duygularını yoğurur; damıtarak sözcüklere döker. Yalnızlık, özgürlük, acı, çığlık, ütopya… gibi sözcüklerle örüntüler şiirlerini Kirkor. Onun şiirlerinde; soyut, somut sözcükler yan yana, iç içedir.
Kirkor, ince eleyip sık dokuyor. Her dizesinde başka bir büyü, incelik var. Kimi dizeleri, ezilmişliğin, suskunluğun dışavurumu:yok sessizlikten başka sesimiz… diyor.
Özellikle şiir alanında çok okuyan, geçmiş kuşak ve günümüz şairlerini yakından tanıyan, birçoğuyla yaşanmışlığı, anıları olan bir şair Kirkor.”Bedri Rahmi’ye Ağıt”şiirinde, şairin ölümünden duyduğu acıyı, şairin “Sitem” şiirinden esinlenerek dizelere aktarıyor. İşte, Ağıt’ın son dizesi:
Türkülerden tuvale düşmüş gölgen.”dizelerinde Bedri Rahmi Eyüboğlu, yeniden yaşam bulmuş. Başka bir deyişle Bedri Rahmi Eyüboğlu’ nun ressamlığı, şairliği, türkü tutkunluğu özetlenmiş bu dizede.
“Şiir iki ayak üzerinde yürür: Biri imgelem (Bir nesneyi, o nesne karşımızda olmaksızın tasarımlama yetisi),öteki içtenlik. Bu ikisi olmazsa ya da gereği kadar olmazsa o şiir yarınlara ulaşamaz, diyor Fazıl Hüsnü Dağlarca (Şirin M Ruhi, Dağlarca Şiirinde İki Çocuk Gövdesi)
Kirkor’ un şiirleri imgelem yüklü ve içtenlikli. Geleceğe kalma olasılığı yüksek. Soyuttan somuta geçişler var. Başka bir deyişle somutlaştırma. Sözgelimi, Sevginin kurma kolu kırık dizesinde soyut bir kavram olan “sevgi”yi somutlaştırıp imbikten geçirerek yüreklere iletiyor.(s.59)
“ütopya
yenik bir düş kendi ülkesinde”?diyor.
Ütopya, neden yenik bir düş? (Ütopya, gerçekleştirilmesi olanaksıztasarı ya da düşünce). Dünyada ve ülkemizde barışın gerçekleşmemesinden mi? Düşünürlerin, yazarların, gazetecilerin… Bilinçaltlarında yaşattıklarını dışa vuramamalarında mı? Bu dünyada, özellikle de ülkemizde acıların dinmemesinde mi? Kirkor, söylemek istediklerini birtakım imgelerle gizlemiş. İmgeler, üst üste yığılıyor Gizemli duygularını, düşüncelerini algılamak, yorumlamak zor. Şiirinin güzelliği de bu zorluktan, derinlikten geliyor.
Tüm şiirleri, aynı özellikleri yansıtıyor. “Kendini boğan su şiir”inin son üç dizesi:
yaralı bir zamandı
geldim kilit vurulmuş kapına
bıraktığın ırmakların sularında boğuldum
Şair, acısını, sıkıntılarını bu dizelere aktarmış. Okuru kendine çeken ritmi ve tınısıyla algıyı bulanıklaştırıyor; bir düş evreni havası yaratmayı başarıyor. Çarpıcı, derin bir imgelem.
“Zemheri“şiirinin esin kaynağı; doğduğu, çocukluğunun geçtiği yerin mor dağlarından gelen kaval sesi, bu dağların papatyası, çiğdemi, nergisidir:
şimdi doğduğum yerde
yaralı bir kuş yüreğim
kaval seslerinde büyüyor
nergis, çiğdem, papatya
mor dağlarını kokladığım yurdum.
“Kırık Çan”,bir ses, bir duruş, bir yürüyüş:
Kırılmış bir çandım
kimseler duymadı yüreğimin sesini
belki sen duyarsın dedim
umarsız vuruşlarımı
bir gizli suyum artık
vurdum aşılmaz dağlara özlemimi
“Liceli yıldız”da; buram buram yaşama sevinci, sevgi kokar:
nasıl yeşerir
gelecek günler
unutulduysa gülmek
yitirildiyse sevgi
Öğretmeni Yusuf Uludağ’a da bir mektubu var Kirkor ’un. “
bir dağ başında
akşam olur yıldızlar üşür”
gaz lambasında gözler
okuma kitabındaki harflere düşürülür
Doğduğu köyün “yarpuzu, kengeri, dutları, deresi, çayı… var şiirlerinde. Bir şiirinde; Munzur’un kayalarına bir geyik başı gibi uzanarak; Göldağı ’nın karına, köyü Şepik ’in rüzgârına sarılarak özlemini gidermeyi düşler.
“munzur’un hırçın kayalarına
geyik başı gibi uzanayım”
beni göldağı ’nın karına
şepik’in rüzgârına sarın
Arapgir’in bağrı yanık, nasırlı elli insanlarını da unutmaz Kirkor; çünkü onlardan biri de Şepik ’te yaşamını sürdüren babasıdır.
arapgir deyince aklıma
elleri kat kat nasır
dudakları güneşten çatlak
gönülleri sevda değil karasevda
bağrı yanık insanlar gelir
İmge gücünün oluşturduğu “Kırık Çan”, duygularını, düşüncelerini, izlenimlerini; özetle bilinçaltı verilerini dışavurmada bir simge.”Kırık Çan”daki şiirler; göz alıcı(Durumu ve görünüşü resim konusu olmaya değer) izlenimlerle, psikolojik yaklaşımlarla; soyutlamalarla; soyuttan, somuta geçişlerle derinleşiyor. Mecazlardan simgelere yönelişler, Kırık Çan”daki şiirlerinin dokusunu oluşturuyor
Aslında, şiir yorumlanamaz; okunur, bir türkü ya da bir şarkı gibi dinlenir gerçek şiirse.Kirkor ‘un şiirinde İkinci Yeni havası seziliyor. Özünde de İkinci Yeni şiirini anlamak zordur; çünkü soyuttur. İkinci Yeni şairleri bu görüşü doğrular özellikte şiirler yazmışlardır. Kirkor’un şiirlerinde de İkinci Yeni’nin izleri sezinlenmekle; ama her dizesi kendine özgü, kendi kimliğini taşıyor