Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Ağustos '10

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

Kişinin Kendine İnancı ve İyimserlik

Kişinin Kendine İnancı ve İyimserlik
 

İşletme Fakültesini bitiren öğrencim Şaziye İstanbul’da bir şirkette işe
başlamıştı. Bu sevincini benimle paylaşmak üzere telefon açtı. Ben çok
sevindiğimi ve ilk işinin hayırlı olmasını dilediğimi ifade ettim. Yeni mezun
bir öğrencinin en mutlu olduğu anlardan biri sanırım bu an ve sevdikleri ile
paylaşmakta mutluluk verici bir konu. Sanırım bu görüşmenin ardından 3 ay kadar geçmişti. Bir gün Şaziye’den telefon aldım. Bu kez sesi biraz hüzünlü geliyordu.

“Hocam biliyor musunuz beni işten çıkarttılar” dedi. Ben gönlünü alacak ve
umutlarını sürdürecek birkaç sözden sonra “işte şimdi iş dünyası ile tanıştın”
dedim. O buna çok kızdı ve “hocam ben iş derdindeyim siz neler söylüyorsunuz”
dedi. “Üzme kendini, iş hayatının başındasın ve önüne daha çok fırsatlar
çıkacaktır, yeter ki sen hazı ol” dedim. O bu sözlerime “yok hocam yok ben bu
işi beceremeyeceğim” dedi ve ilave etti “ben bu işi beceremedikten sonra
muhasebe konusunu, insan kaynakları ve eğitim görevlerini, yönetici asistanlığı
görevlerini yapamam” gibi kendiyle ilgili bir çok olumsuzluk sıraladı. Ben bir
süre dinledikten sonra bir dakika “çok güzel bir fikrim var” dedim. “Madem iş
konusunda başarısız olacağını düşünyorsun, çevremdeki arkadaşlara söyleyeyim,
bende araştırırım sana bir zengin koca bulalım” dedim. Sinirli bir iki söz
söyledi ve kapattı telefonu. Aradan 20 gün geçmişti telefonumda Şaziye’nin
ismini gördüm. Sesi çok mutlu geliyordu. “Hocam haklıymışsınız, umudumu
kaybetmedim, başaracağıma inandım. Bugün yeni işimde ilk günüm. Desteğiniz için
çok teşekkür ederim” dedi. Şaziye bir yıldır bu işinde çalışıyor ve çok mutlu.

Yaşamın içerisinde hergün herşey yolunda gitmiyor ne yazık ki. Ancak bu
durumlarda tavır ve tutumumuz daha sonra olacakları etkiliyor. ABD’li Psikolog
Dr. Martin E. P. Seligman’ın “KKK” formülünü kullanan kötümser bu tür olumsuz
durumlar için;
“bu benimle ilgili (Kişisel),
hep böyle olacak (Kalıcı),
her alanımı etkileyecek (Kaplayıcı)” diyerek, umudunu, başaracağına olan
inancını ve motivasyonunu kaybediyor.

Bu tür durumlarda iyimser “GSÇ” formülünü kullanarak;
bu da geçecek (Geçici),
bu iş hayatımın sadece bir bölüm (Soyutlanmış),
ve eğer daha çok çabalarsam başarabilirim (Çaba azlığı)” diyerek, umudunu,
başaracağına olan inancını ve motivasyonunu koruyarak sürdürebilmektedir.

Bu değerlendirmeler, kişiyi harekete geçirme konusunda da önem taşımaktadır.
Yaşam içinde karşılaşılan olumsuzlukların iyimser bakış açısı ile
değerlendirilmesi ve bunun nedeninin kendilerinden ziyade durumdan
kaynaklandığını düşünmeleri bir sonraki denemede yaklaşımlarını
değiştirebilmelerini sağlar.

-Son Söz-
İyimserlerde haklı, kötümserler de. Hangisi olacağınızın seçimi sizin...
Harvey Mackay
 
Toplam blog
: 40
: 730
Kayıt tarihi
: 15.10.06
 
 

Lisans Eğitimini KHO Harita Bölümü'nde yapan Eray Beceren, YeditepeÜniversitesi "Eğitim Yönetimi ve ..