Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Ekim '09

 
Kategori
Basın Yayın / Medya
 

Londra anılarımda yerel basında tanıdık yüzler ( 7 )

Londra’da kaldığım günlerde zaman zaman çarşıyı, pazarı gezerken Türkçe olarak yayımlanan gazeteleri de okuma olanağını buldum. Bizim Türkiye’de yayımlan Gazeteleri ve diğer magazin yayınlarını bulmak mümkündü. Hürriyet, Milliyet, Akşam, Sabah, Tercüman, Türkiye, Cumhuriyet, Takvim, Zaman, Star, Yeni Şafak, Radikal v. s. gazeteleri Tansaş gibi büyük marketlerde satılıyordu.. Ayrıca İngilizce yerel ve ulusal basınının yanı sıra Londra’da yayınlanan günlük, haftalık gazetelerde vardı. Elime geçenlerden birkaç gazeteden söz etmek istiyorum.

1- OLAY GAZETESİ.
Bizim Söke Ekspres gazetesi ebadında olup son derece ofset baskılıdır. 64 sayfadan ibarettir. Haftalık bir gazetedir. Sahibi Nural Ezel, Genel yayın yönetmeni Nesin Fehmi’dir. Tel:020.7923 9090, Faks numarası da aynıdır.

Gazeteden bazı haberler ( 28 Nisan 2006)Manşet’ten BRİSTH MUSEUM ANTİK ESERLERE SERVET ÖDÜYOR! Petrol fiyatları rekor seviyede litresi bir Sterlin. Dünya genelinde Petrol fiyatlarındaki yükselişin durmaması üzerine İngilizler çok kısa bir süre sonra benzinin litresini bir sterlinden satın almaya başlayabilir.. Bir Belediye Meclis Başkanı / Kaleli, Koltuğu öğrenciye bıraktı.( 23 Nisan Bayramı )Seçmenlere acil Çağrı, Ankara Antlaşması’nda son perde. Benzinin en pahalı olduğu 3. Ülke İngiltere !...Gazetenin iç sayfalarında : Londra Maraton’unu Kenyalı atlet kazandı. İngiltere’nin Süper Zenginleri yabancı!.. Bu haberin altında kısaca şu alıntıyı alıp sizlere sunmak istiyorum: “ <ı>Yapılan araştırmalar, İngiltere’nin en zenginleri arasındaki ilk 10’nun yabancılardan oluştuğunu ortaya koydu. Chelsea Futbol Kulübü’nün başkanığ liste ikinci sırada yer alırken, ilk sırada çelik zengini Hindistanlı Lakshmi Mittal buluyor.”

Ben burada bir küçük parantez açmak istiyorum. eğer Türkiye bir Kulüp başkanı Türkiye’nin ikinci zengini olsaydı inanın bizim medyada (gazetelerde) manşet olurdu... Ben burada zenginlerin adlarını ve mal varlıklarını yazmayı çok isterdim, zira boş ver diyorum. Çünkü zenginin malı fakirin çenesini yorar” diyerek buraya nokta koyuyorum.. OLAY’da Alper Faik “Genç, Yaşar çolak, Mahir Güden, Hayrettin Çakmak, Berna İnan gibi yazarlarının yanı sıra tanıdık dostları da görüyorum. OLAY’ın Sanat ve kültür sayfasını hazırlayan sanatçı dost Bülent Özcan ve yine bu sayfa’da üç sayıdır yazı yazan Aydın/ Nazilli’den değerli meslektaşım şair ve yazar Tahsin Şimşek’in “ŞİİR ve HAYAT” üzerine kaleme aldığı uzun soluklu makalesini görüyorum.

Sevgili Tahsin Şimşek’i burada bu makalesini görünce fazlasıyla sevindim. Yazısını heyecanla Türkiye’den fersah fersah uzaklarda İngiltere/ Londra gibi bir yerde okumak beni fazlasıyla onurlandır… Türkiye dönüşü Söke’ye gelir gelmez sevgili Tahsin Şimşek’i telefonla aradım ve gönülden tebrik ettim. İşte yazarlık ve işte şairim “ demek budur bence, böylesine bir yere ulaşmak her şairim, her yazarım” diyenlerin harcı değildir Tebrikler Tahsin Şimşek. Bülent Özcan yanılmıyorsam Gazianteplidir. OLAY Kültür Sayfasının Genel yönetmeni olarak küçük ama anlamlı bir şiiri yer alıyor: Bu güzelim şiirden bir alıntı sunmak İstiyorum.( 21 Nisan 2006 tarihli) OLAY Gazetesi’nden: OZANIN ONURU <ı>Ayıya dayı demek <ı>Yakışmaz sana <ı>Onurun, kalemin <ı>Kalemin kama !.. <ı>HELAL BEEE !.. <ı>Ustaca söylüyorsun <ı>Ustaca gülüyorsun, <ı>Ölürken bile öyle <ı>Ustaca ölüyorsun <ı>Helal beee! <ı>Bülent ÖZCAN <ı>24 Haziran 1992, Gaziantep. WWWbulentozcan. Com.. diye haberleşebilirsiniz. Buraya E.Mail gönderirseniz benden de selam ediniz..OLAYIN 2 Mayıs 2006 tarihli yine kültür ve sanat sayfasında şair Dostum Yılmaz Aybar’ın “ HATIRALAR” adını taşıyan şiirini okuyoruz. Yılmaz Aybarı’ da burada tebrik ediyorum.

2- HABER G
azetesi. İngiltere/ Londra’da okuduğum bir başka Türkçe olarak yayımlanan HABER gazetesidir. Bu gazete de OLAY gazetesi gibi haftalık çıkıyor ofset baskılı aynı boyda bol renkli resimli, magazin haberli ve 48 sayfadan oluşuyor. Haber Gazetesi yıl 2, sayı 58, 5 Mayıs 2006 , Yayımlayan Haber Newspaper ltd., Genel Koordinatör: Özcan Yörük, Yayın Koordinatörü: Mustafa Köker, Haber Müdür Mustafa Çetinkaya , Grafik Tasarım : Fırat Hayta, İstihbarat Şefi; Kadir Tipi, Sayfa Tasarım Ayşen İpek hazırlıyor. Haber’de Doç. Dr. Talip Küçük can’ın kaleme aldığı “ Avrupalı Türkler ve Türkiye- Avrupa Birliği Entegrasyonu” başlıklı makalesi okunmaya değer bir yazıdır. Kaynaklara dayalı, arı, duru, yalın bir TÜRKÇE ile kaleme alındığını görüyoruz. Yine bu gazete de Kemal Erdemol’un bir röportajı yer alıyor. Yazının başlığını aynen sunuyorum: HACIAĞA ARTIK ADANA’DA OTURMUYOR” diyor. Kemal ERDEMOL, bu yazısında Adana’yı anlatıyor, Adana’da çıkan yerel basından söz ediyor. Yani sözün özü İngiltere’de bağdaş kurmuş ama Türkiye’yi tanıtmaya çalışıyor, Yazısının ara başlıklarından biri şöyledir, önemi bağlamında buraya kısaca yazıyorum alıntı yaparak: İNÖNÜ, CHURÇHL’ ADANA’A AĞIRLADI. Dedikten sonra şunları yazıyor; “ Adana’nın ilk çağdan bu yana gelen tarihindeki en önemli olaylarından biri de İkinci Dünya Savaşı’nın en kızıştığı dönemde önlemli bir yer bulmaya ev sahipliği yapması. 30 Ocak ile 1 Şubat 1943 tarihleri arasında yapılan görüşmede Churchill, Türkiye’nin katılımıyla bir Balkan cephesi açmaya çalışır. Ama İnönü., Türkiye’nin Savaşa girecek donanıma sahip olmadığını söyleyip, öneri biçiminde gelen emperyalist baskıları gerer çevirir. İnönü ve Churchill arasındaki bu görüşmenin bir Tren Vagonunda( Adana’da) gerçekleştiğini ve o Vagonun bugün müzede korunduğu duyardım.Beceriksizliğimin yüzünden gidip göremedim”..Diye yazıyor yazar Kemal Erdem ol..Bir başka bölümde Adana’nın külhanbeylerinden söz ediyor.

Haber Gazetesi’nde sayfa 37’de benim tanıdığım bir yazar daha vardır. Haber’de Zafer Koçak’la ilgili tam sayfa ve büyük puntolarla şöyle bir başlık atmış , aynen sunuyorum : “<ı> MUKADDES EMANETLER” ESERİ İLGİLTERE’DE. Ve bu başlığın altında Zafer Koçak’ın resmi yer alıyor. Zafer Koçak, aslen Kayserilidir. Ama gerçek bir Kayserili. Kayseri’nin Develi ilçesinde doğmuş, uzun bir tahsil yaşamından sonra gelip Londra’ya yerleşmiştir. Bizi bir gün evlerine davet ettiler, Sabah Kahvaltısında birlikte olduk.Hanımı gerçek bir Anadolu kadını, kimliğini korumuş, geleneklerine bağlı bir hayat yaşıyorlar.Masamızda bir kuş sütü eksikti, bir o kadar sıcak ve güleç yüzlü, tatlı dilli bir ev hanımı olarak bizleri dış kapıda karşıladılar..Bu sıcak ve samimi bulduğum aileye de “Çanakkale içinde Aynalı Çarşı’” adlı kitabı imzalı olarak verdiğim zaman fazlasıyla memnun olmuştu.” Benim dedem de o topraklarda şehit olmuştu” diyordu..Zeki Koçak, bu Mukaddes Emanetler “ adlı eserden dolayı Avrupa’nın en iyi kitabı seçilmiş ve GÜMÜŞ MADALYA’YA layık görülmüştür. Şimdi adını verdiğim bu devasa eserin içinde neler vardır. Birazda bunlardan söz etmekte yarar görüyorum; Kitap 368 sayfadan ibaret olup büyük boy bir kitaptır. Eser altın yaldızlı kenarlıklarla itina ile hazırlanmıştır. Kitap İstanbul Topkapı Sarayı Müzesi Müdür Yardımcısı Hilmi Aydın’ın 10 yıl süren özenli çalışmasıyla ortaya çıkmıştır. Bu değerli eserin İngiltere’de tanıtım ve dağıtımını yapan Sipring Marketing Limitet Şirketi yetkilisi Zafer Koçak tarafından yapılmaktadır. Kitabın içindekilerden bazıları: Hazreti Âli’nin Kılıcı, Hazreti Musa’nın Kızıl Denizi iki ye bölen Asası, Hazreti İbrahim’in granite oyulmuş Tenceresi, Hazreti Yusuf’un Sarığı, Hazreti Yahya’nın Kol ve Kafatası Kemikleri, Hazreti Davut’un Kılıcı, Hazreti Fatma Anamızın Yeşil İnce Bezden yapılmış duvağı, Kerbelada Şehit düşen Hz. Hüseyin’in kanlı gömleği, yine Hz. Osman, Hz.Ebubekir, Hz. Ömer ve Hazreti Ali’nin Kılıçları, Kabenin olukları, resmi ve Kabenin örtüleri ve daha pek çok değerli eserlerin altın yaldızla hazırlanmış resimleri yer alıyor. Bu devasa, değerli esere sahip olmak isteyenler Sipring Marketing Limitet Şirketi / Zafer Koçak/ 020 7619 0461 telefonla ulaşabilirler.

3- AVRUPA GAZETESİ; B
u gazete’yi orada okuduğum gazetelerden biri idi. Hürriyet Gazetesi ebadında ve 32 sayfadan ibarettir. Genel Yayın Editöre: Vatan Öz- dur. Haberleşme Telefonu: + 4420 72 75 7610 fax : 44 20 7241 19 08 ‘dır.Gazetenin üst logosunun süper manşetlerinde: Şu haberli okuyoruz, Ermeniler, yürüdü, Türkler protesto etti, Respect’ten İşçi Partisine Hodrri Meydan, 23v Nisan’a coşkulu Kutlama, Zenginlikte Kraliçeyle yarışan bir Türk.Alt ba şlıklarda İngiliz Başbakanı Tony Blair 10 DOWNİNG STREET’E DAVET ETTİĞİ TÜRK AİLE ile ilgili bir habere manşetine almış 27 Nisan 2006 tarihli gazetede. AVRUPA adını taşıyan bu gazetenin Logosunun hemen altında şunları okuyoruz. Hayatın tüm renklerine açık gazete. Gazetenin arka sayfasında ise; İngiltere’nin en çok okunan, Halkın seçtiği , Ödüllü Türkçe Gazete “ diye yazıyor. Birinci sayfada İngiltere Başbakanı Türk asıllı bir vatandaşımızın evini ziyaret ediyor ve iki saat kalıp hep sohbet ve hem de birlikte kahvaltı yapıyorlar. Tony Blair’in evini ziyaret eteği Manuk Öcekçi (52) ve Eşi Noella(42) Aslen Kayserilidir. Aynı zaman da ermeni kökenli fakat Türklüğüyle gurur duyuyor. Avrupa adlı gazetede şunları aynen söylüyor Tony Blair’in huzurunda: Ben sözde Emeni Soykırımı İddialarına katılmıyorum. İrdelemek bizim işimiz değildir. Ben ermeni de olsam Türkoğlu Türküm.( Sapına kadar Türküm), Londra ‘da ilk olarak ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE DERNEĞİ’NİN ilk kuranlar arasında yer aldım.” diye sözlerine ekliyor, Avrupa adlı gazetede..

4- STAR GAZETESİ: Londra’da
ara sıra okuduğum bu STAR gazetesi adını belki Türkiye’de yayımlanan bizim STAR Gazetesinden almış olmalıdır. Yeni bir gazetedir. Bu da Olay, Haber Gazetesi gibi haftalık çıkıyor , ofset baskılı bizim Söke Ekspres Gazetesi ebadındadır. Yazılış STAR GAZETE – UK diye geçiyor. Logosunun yanında koca bir yıldız vardır. Elimdeki gazete 28 Nisan 2006/ Cuma, Sayı: 25, Telefonu: O20 7226 0098. Gazetenin birinci sayfasında <ı>SEÇİM PLATFORMU 4 MAYIS SEÇİMLERİ’NDE TÜRK ADAYLARI İÇİN DESTEK İSTEDİ. ŞİMDİ SIRA SEÇMENDE. Bu yazılar büyük puntolarla manşete alınmıştır. Londra’da kaldığım günlerde Yerel Seçim hazırlıkları yapılıyordu. Bu seçim konusunda ayrıca biraz ilerde söz edeceğim. STAR Gazetesi’nin sahibi: Star Gazete UK adına: Hasan Şengöz, Genel Yayın Yönetmeni : Rahati Başar, Sayfa Tarım : Ela Maya Ltd. Genel Koordinatör: Cüneyd Çimen, Haber Müdürü: Kadir Aktay, Baskı : Newsquest (essex) Ltd. Gazetenin iç sayfalarında ağırlık olarak Londra’da yapılacak olan Yerel Genel Seçimler ve 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı ile ilgili kutlama ve haberlere yer verilmiştir.Ayrıca bir başka haberin başlığı aynen şöyledir : Yabancı Uyruklu bin ağır suçlu izini kaybettirdi, ” diye haber veriyor.

5- LONDRA Gazete: Bu
logonun altında “ <ı>LONDON TURKSİH GAZETE” yazılıdır. Elimdeki LONDRA Gazetesi 4 Mayıs 2006/ Perşembe, sayı: 270 ‘tir. Bu da ofset baskılı olup diğer adını verdiğim OLAY ve STAR Gazetesi gibi aynı boyda ve 48 sayfadan ibarettir. Bu Londra Gazetesi’nin yarısı Türkçe, öbür yarısı da İngilizce olarak yazılmıştır.. Gazetenin ilk sayfasında şu yazıları okuyoruz: <ı>“SANDIK BAŞINDA HEYECAN” büyük puntolarla seçimle ilgili haberleri ve yorumları yapıyor. Anlaşılan LONDRA’DA seçim heyecanlı geçecek. Geçti bile… Gazetenin birinci sayfasındaki seçimle ilgili haberleri aynen yazıyorum. Sizlere bir fikir vermesi bağlamında yararlı görüyorum :” İngiltere genelinde bugün yapılacak yerel seçimlerde 4 bin 360 Belediye meclis Üyesi, 36 Şehir Belediyesi yöneticisi ve 4 Belediye Başkanı halkın oylarıyla seçilecek. Kıbrıs Türk, Türk Toplumu mensubu 30 aday, Enfeld, Haringey, Hackney, İslington, Southwark ‘dan belediye meclis Üyeliği Kazanmak için yarışacaklardır. Türkçe konuşan toplum Türk Üyeleri İşçi Partisi’den 12, Muhafazakâr Parti’den 10, Liberal Demokrat Parti’den 5 ve Respect’ten de 3 adayla seçimlere katılıyor. “

Ben secim günü orda idim, tam neticeyi almadan ayrıldım, ancak sonradan aldığım bilgi ve haberlere göre Londra Genel Yerel Seçimlerinde İşçi Partisinin başarılı olduğunu haberini aldım.Çünkü Londra’da tanıştığım Türkler arasında bayan Nilgün Canver’de vardı. Meclis Üyesi Nilgün Canver’in Türk toplumu içinde çok sevildiğini takdir ediyorlardı. Bir sohbet toplantısında Bayan Nilgün Canver ile de tanışma fırsatını buldum, kendilerine seçimden önce başarılar diledim.Tombik, biraz fazla kilolu, güleç yüzlü, cana yakın bir bayandı. Fotoğrafını aynen koyuyorum..

Londra’da yayımlanan Türkçe gazeteler elbette sadece bunlardan ibaret değildir. Hepsini alamadım.Yerel basın bağlamında örnek olsun diye yazdım..

Seçimler bizim Türkiye’deki gibi gürültülü, balonlu, bayraklı ve afişli değildir. Memlekette Seçim olduğunu daha bilmiyorsunuz. Öyle konvoyla yüzlerce araba ile korna çalarak seçim propagandası yapılmıyor. Seçimlere girenler televizyonlarda konuşma yaparak veya basın yolu ile reklamlarını yapıyorlar. Bazen da kendi kimliklerini, özgeçmişlerini, yapacağı çalışmalarıyla ilgili fotoğraflı belgeleri posta aracılığıyla evlere gönderiyorlar. Öyle Türkiye’de olduğu gibi şaşaalı, bağıra, çağıra seçim reklamı yapılmıyor..

Londra’da 34 gün kaldım, her tarafı gezdim, seçim reklamına asla rastlamadım. Seçime bir hafta kala ancak yerel basın vasıtasıyla öğrenebildim…

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..