Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Kasım '20

 
Kategori
Yemek - Mutfak
 

Maş Fasülyesi Filizi

Tohumları neden çimlendirerek tüketmeliyiz?
 
Tohumları, geleneksel yöntemlerle tüketmek zararlı olduğundan değil, filizlerini tüketmek daha faydalı olduğu için çimlendirmeliyiz.
 
Bazı kaynaklarda özellikle kuru baklagillerin doğal olarak içerdiği fitik asit ve lektinin zararlarına dair yaklaşımlara rastlasam da tartışmaların devam ettiğini gördüm. Açık kaynaklarda bulabileceğiniz bu makaleleri okumanızı tavsiye ederim.Ben şimdilik, çok etkilendiğim hatta neden şimdiye dek keşfetmediğimi sorguladığım  tohum çimlendirme/filizlendirme konusuna sıcak baktığımı belirtmeliyim.
 
Tohum Çimlendirme Nedir?

Çimlendirme; aslen bitki embriyosu olan tohumların içerisine sakladığı besinleri, uygun ortamda dışarıya çıkarmasıdır.Bu esnada filizlerin  içindeki bileşenler parçalanıp, dönüşüyor  ve filizlerin  besin değeri tohuma göre önemli oranda artıyor. Vitamin ve  lifi içeriği artıp , proteinlerin kalitesi yükseliyor. Ayrıca  enerji yoğunluğu azalıyor yani kalori değeri de düşüyor.

Çimlendirme Yaparken Hijyene Dikkat
Çimlenme sırasında oluşan sıcak ve nemli ortam  aynı zamanda bakteri ve küflerin oluşmasına da neden olabilir. Bu durumu engellemek için, kullanılacak kapların işlemden önce işlem sırasında ve her gün sirke ile temizlenmesi gerekir. Kabın alt kısmına hardal tohumları eklemek de faydalı olacaktır.
Ayrıca bitkin kendisi, çimlenme sırasında  bazı toksit maddeler salar.Tüm bunlardan korunabilmenin en iyi yolu,sabah ve akşam olmak üzere tohumları günde iki kez 15 dakika temiz suda bekletmektir.Tohumlar akan su altında yıkanmalı, kap temizlenmeli, yeniden kaba alınarak 15 dakika suda bekletmeli ve suyu süzülürek sürece devam edilmelidir.

 

 
Tüm bu önlemlere rağmen, filizlerde yine de bakteri vs kalabilir. Bu nedenle minik filizleri tüketmeden önce 1-2 dakika haşlamak, buharda pişirmek iyi bir tercih olabilir.
Çiğ olarak tüketilmeden önce iyice yıkanmalıdır.
 
Maş Fasülyesi Filizlendirme
Maş fasülyesi,en kolay ve en hızlı çimlenen tohum olduğundan başlangıç için iyi bir tercih.Biraz deneyim kazanınca farklı tohumlarla da yapacağım.Ama ilk kez deneyecek olanlara maş fasülyesi ile başlamalarını öneririm.
Tohumların organik olması kritik.Tarımsal zehir kalıntısı vs içermemesi gerekiyor.
Kullanacağınız tohumun hacmi işlem sonunda 2-3 katına çıkıyor.Ben 1 su bardağı maş fasülyesi kullandım ama 2 kavanoz filiz elde ettim.
 
Yapılacak İşlemler
  • 1Gün
??1 su bardağı maş fasülyesini iyice yıkadım.
??Fasülyeleri, sirkeli su ile yıkadığım bir salata kurutucusuna aldım, kabı yarıya kadar su doldurdum
??Akşamdan sabaha 8-10 saat, oda sıcaklığında beklettim.
  • 2.Gün                                                                    ??Fasülyeleri süzüp iyice yıkadım.Bekleme suyunu döktüm.        ??Kabı yıkayıp fasülyeleri süzgece aldım.
  • ??Kabın alt kısmına 3-5 tane hardal tohumu ile 1 parmak kadar su ekledim
    ??Süzgeci, su dolu kabın üzerine oturttum
    ??Üzerini temiz bir pamuklu bez ile kapattım
    ??Mutfağın karanlık bir köşesine koydum
    ??Bu esnada tohumlar kendilerini toprak altında sanıyor ve faaliyet başlıyor

 

    • 3.Gün
    ??Sabah ve akşam olmak üzere tohumları günde iki kez 15 dakika suda beklettim.
    ??Akan suyun altında yıkadım.
    ??Süzgeci yıkayıp temizledim.Kabın altına yine 1 parmak su,1-2 hardal tohumu ekleyip süzgeci kabın üstüne oturttum.
    ??Üzerini temiz bir pamuklu bez ile kapattım
    ??Mutfağın karanlık bir köşesine koydum
    ??Tohumlar çatlayıp,filizler baş göstermeye başladı.
     
    • 4. ve 5. Günler
    ??3.gün ile aynı işlemi tekrarladım.
    • 6.Güne gelindiğinde filizler, tohumların 3 katı kadar uzamışlardı.
    ??Tekrar yıkayıp, süzgeçte bekleterek kurumalarını sağladım.
    ??Cam kavanozlara doldurup buzdolabına kaldırdım.
    Hiç bir koruması olmayan filizler, çok çabuk bozuluyor.Tek başınıza tüketecekseniz bir kahve fincanı maş fasülyesi ile başlayın derim.
    Filizlerin 3-4 gün içinde tüketilmesi salık veriliyor.Daha uzun bekleyecekse dondurucuya atılmalı.
     
    Maş fasülyesi filizleri ile neler yaptığımı, nasıl tükettiğimi ayrıca yazacağım.
     
    Maş fasülyesi filizlerinin tadı ve kokusu taze nohut gibiydi.Taze nohut, bizim neslin en sevilen atıştırmalığıydı.Yeşil saplarıyla demetler haline getirilmiş nohutlar pazarlarda ya da seyyar arabacılarda satılırdı.Nohut keselerini pıtlatınca içinden çıkan mis kokulu yumuşacık yemişleri hala dün gibi hatırlarım.O zamanlar,farkında olmadan nohut filizlerini yiyormuşuz.
    Tıpkı her canımız istediğinde dalından koparıp yediğimiz meyveler gibi kıymetini bilemeden...
 
 
Toplam blog
: 18
: 254
Kayıt tarihi
: 09.05.18
 
 

Hayatımın 20 yılı sıradan bir beyaz yakalı olarak geçti.Ev, çocuk, eş, iş, toplantılar, sunumlar, t..