- Kategori
- Felsefe
Mevlana Mesnevi'sinde Ney ile neyi kastediyor? Mevlana'nın Mesnevi'sinin ilk 18 beyti tercümesi

"Dinle bu Ney'den, şikayet etmede; ayrılıkları dile getirmekte... " Mesnevi'nin ilk 18 beyti bu beyit ile başlar. Peki neden Mesenevi'de Ney konu edilmiştir, Mevlana Ney ile bize neler anlatmak istiyor?
Mevlana Mesnevisi'nde konu edilen Ney ile bize asıl anlatmak istediği şey: "Kamil İnsan" dır.
Mevlana, Mesnevi'sinde ilk 18 beytinde "kamil insan" nasıl olunur ve "kamil insan" olmak için geçilecek evrelerden bahsetmektedir. Bunun için yapılması gerekenler özetlenir.
Sonuç olarak, İnsan her ne icat etmiş ise, bunu kendisine benzetmeye çalışmıştır. Yani model yine insanın kendisidir. Ney'i icat eden de yine insanın kendisidir ve bu yüzden Ney'i de yine kendisine benzetmeye çalışmıştır. İşte Mevlana'nın Mesnevi'sinde Ney'den bahsedilmesi de bu yüzdendir. Yani insan olmadan nasıl Ney kendi kendisine ötüp çalmazsa, Kamil İnsan'ı da Ney misali öttüren ise Allah'tır. Yani Kamil İnsan'ın sözleri doğrudan doğruya Allah'ın sözleridir. Allah'ı bulmak için öncelikle "Kamil İnsan" mertebesinde olmak gereklidir.
Mevlana'nın 18 beytinde bizlere neler söylemek istemiş? Hadi okuyalım ve anlamaya çalışalım...
1) Bişnev in ney çün hikâyet mî kuned
Ez cudâyîhâ hikâyet mî kuned
Dinle bu Ney'den, şikayet etmede; ayrılıkları dile getirmekte.
2) Kez nistân tâ merâ bebürîdeend
Ez nefîrem merd u zen nâlîdeend
Beni kamışlıktan kestiklerinden beri, kadın ve erkek tüm insanlar ağlamaktadırlar.
3) Sîne hâhem şerha şerha ez firâk
Tâ bigûyem şerh-i derd-i iştiyâk
Ayrılık derdini şerh etmek için, ayrılık acısı ile paramparça olmuş bir sine isterim.
4) Herkesî kû dûr mand ez asl-ı hiş
Bâz cûyed rûzgâr-ı vasl-ı hîş
Her kim aslından uzaklaşırsa, tekrar aslına geri dönmek ister
5) Men beher cem’iyyetî nâlân şudem
Cuft-i bedhâlân u huşhâlân şudem
Ben her cemiyette ağlar oldum, Bedhâl (kötü huylu) olanlarla da, hoşhâl (iyi huylu) olanlarla da birlikte oldum.
6) Her kesî ez zann-i hud şud yâr-i men
Az derûn-i men necust esrâr-i men
Herkes kendi zannınca benim dostum oldu, kimse içimdeki gerçek sırları aramadı.
7) Sırr-ı men ez nâle-i men dûr nist
Lîk çeşm-i gûşrâ an nûr nîst
Benim sırrım feryadımdan uzak değildir. Lâkin her gözde onu görecek nûr ve her kulakda onu işitecek kudret yoktur.
8) Ten zi cân u cân zi ten mestûr nîst
Lîyk kes râ dîd-i cân destûr nîst
Beden ruhdan, ruh da bedenden ayrı değildir. Lâkin herkesin rûhu görmesine izin yoktur.
9) Âteş est în nây ü nîst bâd
Her ki în âteş nedâred nîst bâd
Bu neye düşen ses âteşdir; havâ değil, her kimde bu âteş yoksa, o kimse olmasın.
10) Âteş-i ısk est ke’nder ney futâd
Cûşiş-i ışk est ke’nder mey futâd
Bu Neyden çıkan ses aşk ateşidir, şarabın coşması bile aşktandır.
11) Ney harîf-i herki ez yârî burîd
Perdehâyeş perdehây-i mâ derîd
Ney dostundan ayrı kalanın arkadaşıdır, onun makam perdeleri bizim vuslata mani olan perdelerimizi yırtmıştır.
12) Hemçu ney zehrî vu tiryâkî ki dîd
Hemçu ney demsâz u müştâkî ki dîd
Ney misali hem zehir, hem panzehir; hem demsâz, hem müştâk olanı kim görmüş?
13) Ney hadîs-i râh-i purhun mîkuned
Kıssahây-i ışk-ı Mecnûn mîkuned
Ney kanlı yollardan bahseder, Mecnûnâne aşkları hikâye eder.
14) Mahrem-î în hûş cuz bîhûş nist
Mer zebânrâ muşterî cuz gûş nîst
Dilin kulaktan başka müşterisi olmadığı gibi, bîhûş olandan başkası da maneviyatı idrak edemez.
15) Der gam-î mâ rûzhâ bîgâh şud
Rûzhâ bâ sûzhâ hemrâh şud
Bizim gamımızdan dolayı günler uzadı, günler ateşlerle ve yanmalarla geçti.
16) Rûzhâ ger reft gû rev bâk nîst
Tû bimân ey ânki çun tû pâk nist
Eğer günler geçip gidiyorsa varsın geçsin, Ey pâk ve mübârek olan insân-ı kâmil; sen vâr ol yeter!
17) Herki cuz mâhî zi âbeş sîr şud
Herki bîrûzîyist rûzeş dîr şud
Balıktan başkası onun suyuna kandı, nasipsiz olanın da rızkı geçikti.
18) Der neyâbed hâl-i puhte hîç hâm
Pes suhan kûtâh bâyed vesselâm
Ham olanlar hiç pişmiş olanın halinden anlar mı? O halde sözü kısa kesmek gerekirtir vesselâm.