Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Şubat '08

 
Kategori
Emlak
 

Sana "Eksper" Diyende Kabahat

Sana "Eksper" Diyende Kabahat
 

Konut kredisi kullanarak ev alıp satacakların, ekspertiz aşamasında çok dikkatli olmaları gerektiğini son tecrübemle daha bir iyi anladım.


Acaba ben mi yanlış biliyorum diye merak ettim ve açtım sözlüğe baktım. “Eksper” kelimesi, dilimize <ı>Fransızca’dan geçmiş ve “bilirkişi” anlamına geliyor. “Ekspertiz” de, “bilirkişi incelemesi”.


Geçtiğimiz günlerde, oturduğum evi sattım nihayet. Sattım dediysem, fiyatta anlaştık ve alıcılar kredi için bankaya başvurdu. Bu arada alacağım ev için de, müteahhitle el sıkıştım ve kendi evimin satışını yapar yapmaz ödemeyi yapacağımı söyledim. Bir hafta, on gün kadar da müsaade aldım.


Cumartesi günü telefonum çaldı ve eksper olduğunu söyleyen bir kişi evimi görmek için gelmek istediğini, müsait olup olmadığımı sordu. Haftasonu çalışıyor olmaları garibime gitti. Neyse davet ettim, geldi. Ölçtü, biçti, krokiler çizdi, fotoğraflar çekti ve gitti.


Pazartesi günü bankadan aradılar ve bilirkişinin gelip-gelmediğini sordular. Gerçekten ekspermiş kendisi ama bilirkişi olmadığını dün anladık.


Bizim bu “bilirkişi-eksper” kardeşimiz, galiba bu işleri tam bilemediğinden olsa gerek; önce civardaki iki-üç tane emlak komisyoncusuna gidip fikir danışmış, sonra yakınımızda bulunan ve üyeleriyle mahkemelik oldukları için belki on-on beş yıldır kimsenin taşınıp otur(a)madığı, kuş yuvası şeklindeki sıfır(?) dairelerin fiyatlarını öğrenmiş ve benim eve değer biçmiş.


Benim yüz liraya satmak için anlaştığım eve tam yetmiş lira ekspertiz bedeli çıkarmış. İyi de güzel kardeşim, iyi de sevgili bilirkişim(?), iyi de pek sayın eksperim; insan bu kadar mı yanılır yahu?


Gerçekten bilmediğim için soruyorum. Bu işin, genel kabul görmüş bir standardı, uluslar arası bir ölçeği var mıdır acaba? Yani bir emlak eksperinin, ortalama yanılma payı yüzde kaçtır? Yüzde beş, on...Yüzde otuz değildir ama eminim.


Cep telefonumun kayıtlarından numarasına ulaşıp kendisine şunu söyleyecektim ama son günlerde o kadar çok görüşme yapıyorum ki numarası silinmiş:


“<ı>Sayın Eksper’im, benim eve biçtiğin fiyattan, bu Karşıyaka’nın göbeğinde ve aynı evsaflarda daire bul; kredi çekip, borç alıp, neyim var neyim yok satıp üç tane birden almazsam neyim? Aldığım gün yüzde otuz kar edeceğim çünkü.”


Ayıptır yahu. Emlak sektöründe faaliyet gösteren ekspertiz firmalarının bu konulara dikkat etmesi gerekir diye son bir not düşerek yazımı sonlandırmak istiyorum.




@Geçen sene bugün “Pipo, Bir ‘Entel-Dantel’ İşi midir?”: http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=25116


@Geçen sene bugün “Ey Benim, Dev Memesinde Cüceler Besleyen Garip Memleketim”: http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=25148

 
Toplam blog
: 898
: 3759
Kayıt tarihi
: 09.06.06
 
 

İzmir'de yaşıyorum.    Çok uzun yıllar öncesinden başlayıp, hiç ara vermeden bugünlere kada..