- Kategori
- Kitap
Yazar olabilir miyim?

SEMİH GÜMÜŞ
Semih Gümüş'ün "Yazar olabilir miyim?" kitabını okuduktan sonra; bundan sonraki kitaplarımı daha bilinçli ve geniş bir bakış açısıyla okuyacağımdan eminim. Bu demek oluyyor ki Semih Gümüş'ün bu çalışması, bence sadece yazmak üzerinde değil ayrıca okumak üzerine..
Seçici bir okuyucu musunuz, neye göre kitap seçiyorsunuz, bir kitaba iyi demek için kriterleriniz ne buna benzer pek çok sorunun yanıtını bulacaksınız.
Semih Gümüş'ün "DÖRT AŞAMALI OKUMA ÖNERİ"SİNİ paylaşmak istiyorum sizinle.Çünkü ben ivedilikle bu öneriyi yerine getireceğim.
DÖRT AŞAMALI OKUMA ÖNERİSİ
1.
Sait Faik Abasıyanık, Alemdağ'da Var bir Yılan(Öykü)
Vüs'at O. Bener, Dost Yaşamasız(Öykü)
Barış Bıçakcı, Baharda Yine Geliriz(Öykü)
Yaşar Kemal, Kuşlar da gitti(Roman)
Ahmet Hamdi Tanpınar, Sahnenin Dışındakiler(Roman)
Sevgi Soysal, Şafak(Roman)
Nazım Hikmet, Son Şiirler(Şiir)
Orhan Veli, Bütün Şiirleri(Şiir)
Italo Calvino, Yeni Bir Sayfa (Deneme)
Giorgio Manganelli, Düzyazının ince Sesi(Deneme)
2.
Raymond Carver, Lütfen Sessiz Olur musun, Lütfen!(Öykü)
Ferit Edgü, Doğu Öyküleri (Öykü)
Onat Kutlar, İshak (Öykü)
Sabahattin Ali, İçimizdeki Şeytan(Roman)
Adalet Ağaoğlu, Bir Düğün Gecesi(Roman)
Demir Özlü, Bir Uzun Sonbahar( Roman)
Oktay Rifat, Bir Aşka Vuran Güneş( Şiir)
Cemal Süreya, Üstü Kalsın(Şiir)
Rainer Maria Rilke, Genç Bir Şaire Mektuplar( Deneme)
Murathan Mungan, Hayat Atölyesi( Deneme)
Yazarın Kuramı( Derleyen: İshak Reyna) (Deneme)
3.
Orhan Kemal, Önce Ekmek(Öykü)
Fürüzan, Parasız Yatılı(Öykü)
Cemil Kavukçu, Perişanız Gecenin Karanlığında(Öykü)
Ferit Edgü, O /Hakkari'de Bir Mevsim(Roman)
Yusuf Atılgan, Aylak Adam( Roman)
İhsan Oktay Anar, Puslu Kıtalar Atlası(Roman)
Turgat Uyar, Göğe Bakma Durağı(Şiir)
Behçet Necatigil, Eski Sokak(Şiir)
Philip Gourevitch, Yazarın Odası(Deneme)
Ferit Edgü, Ders Notları( Deneme)
4.
Oğuz Atay, Korkuyu Beklerken(Öykü)
Mehmet Günsur, İçeriye Bakan Kim? (öykü)
Emrah Serbes, Erken Kaybedenler(Öykü)
Orhan Pamuk, Sessiz Ev(Roman)
Hasan Ali Toptaş, Gölgesizler(Roman)
Faruk Duman, İncir Tarihi(Roman)
Edip Cansever, Gelmiş Bulundum(Şiir)
Gülten Akın, Kuş Uçsa Gölge Kalır(şİİr)
Virgini Woolf, Yazarlık Dersleri(Deneme)
Semih Gümüş, Öykünün Bahçesi(Eleştiri)
Bu kitabı okumadan önce özellikle "roman yazmak" konusunda bazı önyargılarım olduğunu farkettim.Mesela yazmak için duygusallığın ve duyarlılığın çok önemli olduğunu, değişik yaşam tecrübelerinin olması gerektiğini düşünürdüm.Oysaki Semih Gümüş diyor ki:
*Dil duygusallıktan daha önemlidir
*Yazmak için illede gerçek hayatın içine batıp çıkmak gerekmez. Çünkü kitaplar var..Kitaplar
yazarların bir başlarına ulaşmalarının olanaksız olduğu hayatın bütün gizlerine ve ayrıntılarına daha öncden girip çıkarak oluşturdukları yazınsal bilgidir.
Eğer yazma edimiyle ilgileniyorsanız, yada iyi bir okuyucu olduğunuzdan emin olmak istiyorsanız
bu kitapda şu konu başlıkların sizin için oldukça faydalı olacağına inanıyorum: Yaratıcı yaznının yolları, yordamları nelerdir?, Ne Yazmalıyım, Yazarlığın çekim gücü, Nasıl yazmalıyım, Gerçeklik ve kurmaca,
Kurmacanın öğeleri, Yazınsal yaratma biçimi, Yazınsan metinlerin vazgeçilmezleri;mekan ve nesneler
Düzyazının olanakları, Yalınlığın zorluğu ve olanakları ve son olarak Nasıl yayınlayabilirim'e kadar gerçekten yol gösterici, rehber, dolu dolu bir kitap.
, Semih Gümüş'ün ; Raymond Carver, Ernest Hemingway, Marıo Vargas LLosa, G.G.Marquez, Pearl Hogrefe, Roberto Bolano gibi dünyaca ünlü yazarların edebiyat konusundaki tavsiyelerini alıntılması kitaba renk katmış.
Bence her kitabın bir ritmi vardır.Birde her kitabın özünü anlatan bir kaç paragraf.Bana göre bu kitabın özünü anlatan paragrafla bu kitap tanıtımımı noktalamak istiyorum.
"....Edebiyat ayrıntıda gizlidir. Ne zaman bir ayrıntıya takılırsanız, bilin ki orda edebiyatın inceliği vardır.İster gerçek hayattan çıkmış olsun, ister gerçeğin dışında duran yazının yarıtıcı doğasınca üretilmiş olsun, kendimi bildim bileli, ayrıntı olmadan edebiyat olmaz diye düşündüm.
Ayrıntılar yazar ile kişiler arasındaki, gerilimi artırması,kişilerle onların yaratıcı arasındaki yaratım sürecinin bütününü değil, dilin yaratma serüvenini ortaya çıkarır. Dolayısıyle sözcüklerin birbirleriyle ilişki içinde anlamları taşıyabilmesine ve doğrudan söylemedikleri anlamların çıkarabilmesine olanak veren yazındal dili kurabilme yetisidir gerilimin yaratıcısı. Anlatılan olumlu yada olumsuz, ne olursa olsun, onu anlatan dil içinden çıkan bir gerilimden söz ediyoruz.
Flaubert'in "Herşeyde keşfedilmemiş bir bölüm vardır",sözüdür yüzyıldan beri yaratıcı yazarın güdüsü."