Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Ağustos '08

 
Kategori
Yöresel Yemekler
 

Aside…

Aside…
 

Ben çocukken kakaolu pudingler, kremalı pastalar, çikolata soslar yoktu. Annem tatlı olarak evde her zaman bulunan pekmezle ya helva ya da aside yapardı. Yıllar oldu aside yemeyeli. Milliyet Blog’ta yazmaya başlayınca yöresel yemek tarifleri çok ilgimi çekti ve yöresel tatları paylaşmanın önemli olduğunu düşünmeye başladım. Çünkü Kayserili olduğum halde ben bile bilmiyordum asidenin nasıl yapıldığını, başka yöreler nerden bilsin? Yemeklerimiz aynı zamanda kültürümüzün bir parçası, bu nedenle bir yerlere yazılması, okunması önemli.

Son İzmir ziyaretimizde asideyi gelinimize sordum o da nasıl yapıldığını bilmiyordu. Telefonla annesine sorduk ve öğrendik ki o bayıla bayıla yediğimiz aside çok basit bir tatlıymış. O zamandan beri yapacağım bir türlü sıra gelmedi. Ve bugün nihayet yaptım, yerken kendimi çocuk hissettim. Özlemişim doğrusu, tadını, kokusunu. Çocukken suratına bakmadığımız pekmez ve pekmezli tatlılar şimdi nasıl kıymete bindi. Üstelik piyasada hilesiz pekmez bulma zorluğu olduğu halde.

Eskiden bizim bağlarımız vardı. Küfelerle üzümler yetişirdi. Hem de ne üzümler… İri yarı çavuş üzümü, yemelik ve kış için asmalık şam ve gül üzümü, misket ve adını şimdi hatırlayamadığım değişik üzümler. Sonbaharda üzüm yemekten usanır, başka meyveler aranırdık. Belki bu yüzden hala üzümü çok aramam, yemesem de olur yani.

Üzümler bağ bozumu zamanı küfelerden balkona dökülür, çizmeleri giyen evin bir büyüğü tarafından çiğnenir, şıra elde edilirdi. Balkonun borusunun altında duran büyük kazana şıra akardı. Tabii ki tek katlı, bahçe içinde bir evden bahsediyorum. Balkonun su borusu direk dışarı çıkmış, öyle oluk falan yok. Pekmez toprağı ile kestirilen şıra, ertesi gün bahçeye kurulan iki büyük ocakta odun ateşinde kaynatılırdı. Bu nedenle evimizde çeşit çeşit pekmezler ve pekmezden yapılan tatlılar eksik olmazdı. Kış geceleri komşu oturmalarında en çok ikram edilen yiyeceklerdi bunlar. Mesela ipe dizilmiş cevizlerin pekmeze batırılıp kurutulmuş hali gibi. İsmi neydi hatırlamıyorum şimdi, köfter olabilir belki.

İşte aside de bu pekmez ürünlerinden biri. Hem kolay, hem lezzetli bir tatlı. Aside yapmak için üzüm pekmezine ihtiyacımız var. Şimdi ev yapımı pekmez bulmak kolay değil, bu nedenle hileli, katkılı meyve şurubu vs. yazan bir ürün almamak için etiketi iyi okumalı. Pekmez kodeksi çıkmış ama uygulamada ne aşamada bilmiyorum, gıdacılıktan uzağım malum. Bu nedenle tanınmış marka tercih edin derim ben.

Asidenin tarifine gelince; 3 kişilik yani üç kâse tatlı için 1 su bardağı pekmez, 1,5 su bardağı su ve 3 kaşık un güzelce karıştırılıyor. Kaynayana kadar karıştırarak pişiriliyor. Kaynadığında ki hemen koyulaşıyor, kâselere dökülüyor. Kâse önceden ıslatılırsa yemesi daha zevkli oluyor. Annem geniş sahanlara da dökerdi, oradan kesip alınabilir.Şimdi o sahanlar yerine borcam tepsiler kullanıyoruz. Hepsi bu kadar.

Katkısı yok, boyası yok, tamamen doğal ve pekmezi direk yiyemeyenler ve çocuklar için de uygun bir tatlı. En fazla 5-10 dk içinde yapılabilir. Afiyet olsun, şeker olsun, yarasın…

 
Toplam blog
: 111
: 5210
Kayıt tarihi
: 11.12.07
 
 

1997 yılında öğretmenliğe başlamış bir mühendisim. Bir oğlum var. Çocukları ve yaşamı seviyorum. ..