Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Eylül '16

 
Kategori
Söyleşi
 

Nerkiz Şahin ile Röportaj

BAKİ EVKARALI : Kitabınızın ismi nedir?

NERKİZ ŞAHİN: Hapsedilmiş ruhum, yeni çıkan kitabımın ismi

BAKİ EVKARALI :Nerkiz Şahin kimdir desem?

NERKİZ ŞAHİN: Zor bir soru oldu aslında... Kendimim diyeceğim ama bazen hayatta kendimiz bile olamıyoruz, beklentiler, sorumluklar, hepsi bizleri yer yer duruma göre şekillendirmekte. Herşeyden önce anneyim, yanı sıra meslek olarak tercümanlık yapıyorum. Boş zamanlarımda resim ve heykel yapıyorum ve bunları sergiliyorum. Birde yazıyorum, duygularımı..yaşadıklarımı..çevremde etkilendiğim durumlar kaleme almadan edemiyorum. Çok konuşan biriyim aslında ama kendimi ifade edemediğimin de farkındayım. Yazarken daha farklı hissediyorum. Kağıt beni yanlış anlar, kalem yazdığına pişman olur diye düşünmek zorunda olmadığımdan belkide. Hayata pozitif bakmayı hedefleyen, ve hayatı olduğu gibi kabullenen, yürümeyi seven, çok gülen birisi Nerkiz Şahin diyebilirim.

BAKİ EVKARALI :Hayatınızda geriye gitmek gibi bir şansınız olsa, kaç yaşına geriye dönmek isterdiniz?

NERKİZ ŞAHİN: Böyle bir şansım olsaydı, yaş olarak değil de..en mutlu olduğum anlara geri gitmek isterdim. Tabi bir şartla bunu isterdim..ardında yaşadıklarımı bir daha yaşamamak adına bunu isterdim. Eğer bazı şeyleri tekrar yaşamaksa geriye dönmek, burda olduğum yerde kalmayı tercih ederdim.

BAKİ EVKARALI :Neden dönmek isterdin?

NERKİZ ŞAHİN: Hayatımın en güzel anları o zamanda olduğu için. O günden buyana hep geriye dönüşlü yaşıyorum farkındayım. Tekrar istediğim zaman da bütün sevdiklerim hayatımdaydı..

BAKİ EVKARALI :Hayatta yapmak istediğiniz, yapamadığınız şey nedir?

NERKİZ ŞAHİN: Aslında, bu sorunun cevabını hayatımızda hangi dönem sorulduğuna bağlıyorum ben. Zaman zaman yapmak isteyip yapamadığımız şeyler oluyor, bazı engeller mani oluyor. Fakat geriye baktığımda yapmak istediğim şeyin en büyük hedefim olmadığının farkına varıyorum. Dünyayı gezip görmek istiyordum, ve hala istemekteyim. Bir sırt çantası, kısıtlı bir bütçe, zor da olsa şartlar bulunduğum bölgeye ayak uydurmak..başka insanların yaşantılarını incelemek..kısa bir zaman da olsa bulunduğun noktanın bir parçası olmak, hoşuma giden yerlerde iş bulup çalışmak istiyordum..sonrada tekrar sırt çantamı alıp bir sonraki yeri görmeye yola çıkmak en büyük hayalimdi..hala dünyayı gezip göremedim..ama her fırsatta kısa seyahatlerle bir yerlere gitmeye çalışıyorum. Tam yapmak istediğim değil, ama azda olsa yaklaşıyor yanına.

BAKİ EVKARALI : Hayatta en çok sahip olmak istediğiniz şey nedir?

NERKİZ ŞAHİN: Sahip olmak istediğim şeyler daha çok manevi şeyler. O bakımdan da bakınca, istediklerime sahiptim aslında.. Ama bir gece bütün hayatım değişti ve her şeyimi kaybettim. Hayatta en önemli olan her şeyimi kaybetmeden de değerini biliyordum ama o gün daha da fazla anladım ..aslında bizler hiçbir şeye sahip değiliz. Hayat bir oyun, bizler de oyunun bir minnacık parçası. Manevi değerlerimden başka bir şeye sahip olmak istemiyorum o nedenle.

BAKİ EVKARALI : Sanal alem, sanal dostluk sizin için ne ifade ediyor?

NERKİZ ŞAHİN: Adı üstünde sanal, sanal alemdeki paylaşılan çayı, yemeği nasıl sadece uzaktan izliyorsak, ordaki dostluklarda uzak. Ama bir araç olarak doğru kullanıldığında insanları birbirine yakınlaştıran bir araç. Uzakta yaşayan tanıdıklarımızı bir tuşun uzaklığında bulmamız mümkün. Dostluklar böylece kaybolmuyor. Benim kendi sayfam genelde şahsen tanıdıklarımdan oluşuyor diyecem de..ama bunun kontrolü çok çabuk kayboluyor. Tanıdıkların tanıdığı, isim benzerliği derken sayfamda şahsen tanımadıklarımda çoğalmakta git git. Bu çokta büyük sorun teşkil etmiyor, hem resim sergilerim, şiir gecelerim ve kitap tanıtımı gibi duyuru konusunda faydalı bile oluyor. Alem sanal olsa da ben yine kendimim tabi, ve dışarıda normal hayatta nasılsam , orda da sanal dünyada, aynı ben yine benim.

BAKİ EVKARALI :Edebiyat siteleri hakkında ne düşünüyorsunuz?

NERKİZ ŞAHİN: Güzel inisyatifler, okur kitlesine daha kolay ulaşıyor en azından bazı yazarların eserleri. Hayatın herkese eşit olmadığını hepimiz biliyoruz, bu yazar ve şairler içinde geçerli. Böyle siteler hazır bir kitleye ulaşımı kolaylaştırmakta, hem de ortak noktası olanları bir araya getirmekte.

BAKİ EVKARALI : Edebiyat sitelerinde paylaşılan şiirler sizce hak ettiği değeri görüyor mu?

NERKİZ ŞAHİN: Benim kendim için değerli olunca edebiyat, şiir ..öyle olduğunu ümit ediyorum. Bir tane insanın bile kalbine dokunuyorsa edebiyat sitesinde yazılan ve paylaşılan hedefine ulaşmıştır fikrimce. 

Bir yönetmen arkadaşın söylediği sözü hiç unutmuyorum. "En iyi yazılar ve şiirler tavan aralarında solgun kağıt parçalarında, hiç gün yüzü görmeden hayata gözünü yummuştur çoğu zaman..ikinci üçüncü sıradakiler cesaretinden dolayı bizlere ulaşmıştır.."

"Bu demek değildir bunlar değersiz, kalemin silah olduğu yerde yalnızca güç vardır, yeter ki inan". "Akan suyun yönünü bir tek kaya değiştirebiliyorsa ,  bir söz bir kelime bazen birçok şeyi değiştir hiç farkında olmaksızın". "Yazmaya devam et, hakkı neyse gün gelir alır sen görmesende."

BAKİ EVKARALI :Şiir sizin için ne ifade ediyor?

NERKİZ ŞAHİN: Şiir kendimi bulduğum ve aynı anda kaybettiğim yerdir. Okuduğumda beni anlatmış dediklerim oluyor, bazen de ansız alıp götürüyor farklı yerlere .. 

Hayal dünyasına daldırır, düşündürür, sorgular, şiir hayat dersidir, yaşanmışlıktır.

Benim ise kendimi anlatabildiğim tek yerdir. Şiir hayattır, hayat ise şiir gibi..

BAKİ EVKARALI :Örnek aldığınız şairler ve yazarlar hangileri?

NERKİZ ŞAHİN: Çok geniş ilgi alanım var, yazılan her şeyi okumak geliyor içimde. İsimlere gelince saymakla bitmez. Yerli, yabancı birçok beğendiğim yazar ve şair var. Ama kendi yazılarım, tarzım bunlara çok uzak. Ben kendim yaşadıklarımı, hislerimi dile getiriyorum ve bunu öyle çok süslemiş kelimelerle yapmıyorum. Resimlerim gibi şiirlerim de daha yalın daha soyut diyebilirim.

BAKİ EVKARALI :Kitabınızın size kazandırdıkları nelerdir?

NERKİZ ŞAHİN: Çok düşünmedim aslında bunu..benim için bir süreçti.. Kitaplaşması 10 yılı aştı yazdıklarımın. Önce kendim bazı şeylerle yüzleşmem gerekiyordu. Kitabım bana özgüvenimi kazandırdı belki de. Yerine göre yıllarca içime attıklarımı artık söyleme cüretini kazandırdı. Tabi ki yazılarımı beğenen ve örnek alanlarda oldu onun da mutluluğunu kazandırdı bana. Ağzına, kalemine sağlık benim söylemek istediklerimi söylediğiniz diyenlerin sevgisini, saygısını kazandırdı. Birçok yazar, şair arkadaşla tanışma fırsatı yarattı ve hiç beklemediğim projelere adım attırdı..15 ülkenin şairi ile aynı kitap da yer almamı..tiyatro oyununda şiirimin gösteriye girmesi gibi ..bütün bunlar hep kazanç benim için.

BAKİ EVKARALI :Yayın evinizin reklam faaliyetlerinden memnun musumuz?

NERKİZ ŞAHİN: Ben bu yayıncılık dünyasında çok yeniyim aslında ve bence güzel bir çalışma veriyorlar.

Daha önce şiirlerim bir derneğin çıkardığı kitabın içerisinde yer almıştı. Duyurusunu herşeyi dernek üstlenmişti. 

Grup çalışması olan 15 ülkeden yazar ve şairlerle olan kitabın duyurusu ve tanıtımı Arap faundation for peace ve African institute for peace üstlenmeke.. Bunlar yayın evi gibi çalışmıyorlar ve farklı bir proje olunca kıyaslamak da kolay olmuyor haliyle. Yayın evi şu an ki çalışmalarını, devam sürdürürse benim hiç bir şikâyetim yok diyebilirim.

BAKİ EVKARALI :Şiir yolunda ki amacınız nedir?

NERKİZ ŞAHİN: Kendimi ifade etmenin bir yoluydu şiir benim için. Daha sonra benim gibi nicelerin sesi olduğunu fark ettim yazdıklarım. Bazı toplumsal sorunlara dikkat çekmenin yolu olduğunu görünce, kalemime dahada fazla sarıldım. Duygulara ses vermek, yaşanmışlıklara dikkat çekmek hedeflerimden birisi.

Birde yurt dışında yaşayınca, ana dilimizin git git yeni nesillerimizde kaybolduğunu gördüm. Kendimde bile fark ediyordum eksiklerimi. Şiir geceleriyle toplumun dikkatini çekmeye çalışıyorum bu konulara. Her fırsatta dile getiriyorum. Gecelerde elde edilen geliri ihtiyacı olan eğitim veya yardımlaşma kurumlarına bağış yaparak farklı sosyal sorunlara dikkat çekerek toplumun duyarlılığını uyandırmak da bir ayrı konu.

BAKİ EVKARALI :Kitabınızın çıkış hikayesinde yaşadığınız zorluklar nedir?:

NERKİZ ŞAHİN: Yayımlanmak adına aslında bir sorun yaşadım sayılmaz. Sanki her şey olması gerekiyormuş, sadece benim karar vermemi bekliyormuş bir durum söz konusuydu. Bütün zorluklar benim kafamda olup bitenlerdi, kararsızlığımdı. Yüzleşmeye hazır olup olmadığım .. Yazdıkların bir başkası okuyuncaya kadar senindir. Ondan sonrası okuyucunun elinde. Onun algısı, onun düşüncesi ve yorumuna maruz kalıyor. Bunları aşmak en zoruydu.

BAKİ EVKARALI :Şiirden karın doymaz diye bir söz vardır, siz ne düşünüyorsunuz bu konuda?

NERKİZ ŞAHİN: Sanat dallarının birçoğu gibi, burda da çok az kişiye şiirden para kazanmak düşüyor. Ama her şeyden önce ruhumuzu doyuruyor ona odaklıyım ben. Karın da elbette doymalı ve şiir karın doyurmasada...şiir olmasa ruhun aç kalmasını düşünmek bile istemiyorum.

BAKİ EVKARALI :Diğer kitaplarınızla ilgili biraz bilgi verir misiniz?

NERKİZ ŞAHİN: İlk çalışmam ortak bir çalışmaydı, 2011 yılında Belçikada yayınlamdı bir dernek tarafından. İkinci kitabım "Çizilmiş hayat" isimli şiir kitabımdı , ve Türkiye’de çıkan ilk kitabım olarak, kendi tarihime geçti.. İçeriği duygusal diyebilirim ama aynı zamanda çocuk gelinlerimize de dikkati çekmeden edemedim. Daha doğrusu çocuk gelinlerin iç dünyasına. Şiirlerimde, aşkı, ayrılığı, düşmeyi ve yeniden kalkmayı anlattım ve en önemlisi umudu ..

Yeni kitabım "Hapsedilmiş ruhum" ikinci şahsi kitabım ve yine Türkiye’de basıldı. Yeni oluşum olan Sisyphos yayınlarıyla çalışmaya karar verdim bu kitabımda. "Hapsedilmiş ruhum", "Çizilmiş hayat" kitabımın devamı da diyebilirim. Sadece şiirlerimin romanlaşmış hali mi desem ne desem. Bu kitap içerik olarak kendi hayatımdan dönem dönem yaşanmışlıklar ve ortaya çıkan şiirlerimden oluşmakta. 

Daha önce sohbetimizde bahsettiğim 15 ülkeden yazar ve şairlerin katıldığı ortak çalışmada yine şiirlerim yer aldı ve bu kitap Belçika ve Hollanda’da tanıtıma girecek. Bu çalışmanın ana amacı barış ve insanların isteyince savaşsız ortamlarda beraber olabildiğini göstermek. 

Son olarak yine Türkiye’de bir çıkan antolojide yer alıyorum, yaklaşık yirmi yazarın eserlerinden oluşan bu kitabın ana teması olmamasına rağmen çok güzel bir eser ortaya çıkacağından eminim.

BAKİ EVKARALI :Sizden sonra gelece olan yazma meraklısı genç kardeşlerimize neler tavsiye edersiniz?

NERKİZ ŞAHİN: Yazmaya bir insanın merakı varsa zaten hiç bir şey mani olamaz diye düşünüyorum. Bir dönem bastırılsa da tekrar baş kaldırır yazma dürtüsü. Yazsınlar, okusunlar..okutsunlar.. dinlesinler, ama her söyleneni de eleştirmeyi unutmasınlar. 

Bir hikaye var, Belçikalı bir yazarın hayatından.. Bir gün sınıf olarak öğrencinin yazdığı kitabı öğretmen sınıfta konu olarak ele alıyor. Tabi kimse bu kitabı sınıf arkadaşlarının yazdığını bilmiyor, buna öğretmende dahil. Kendi yazdığı kitabı yorumlayan gencin notlarını öylesine düşük veriyor ki hocası, genç şaşkın halde nedenini soruyor hocasına. Hocasının açıklaması gencin yazardan daha mı iyi bileceği yazarın kitapla hedeflediği amacı..,

Hoca kendince yorumladığını öğrencilere sınıfta aktarmakta ve gencin yeteneğini sınıfında bile fark etmemesi ve kitabın yazarına en düşük notu vermesi çok garip bir gerçek..

Bu gibi sebeplerden dolayı eleştiriye dayanıklı olmaları gerektiğini öğrensinler. Herşeyden önemlisi pes etmesinler..her yazılanın bir okuyucusu vardır elbette. Bu demek değildir herkes yazsın yazar olsun, okuyucu en az yazar kadar önemli unutmasınlar ve hangi yönü iyise o yönüne ağırlık vermekten şaşmasınlar.

BAKİ EVKARALI :Son olarak bizlere ne söylemek istersiniz?

NERKİZ ŞAHİN: Teşekkür etmek isterim en azından. Yazdıklarımızı ulaştırmak adına verdiğiniz çabadan dolayı. Ve iyi okumalar derim :))

 

http://www.facebook.com/bakican

http://www.facebook.com/yazarbakican

 

 

 

 
Toplam blog
: 121
: 758
Kayıt tarihi
: 13.03.14
 
 

1979 yılında Denizli'de doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini Serinhisar ilçesinde tamamladıktan son..