Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Haziran '11

 
Kategori
Kitap
 

Toprak Ana Güzide Taranoğlu'dan bir kitap daha

Toprak Ana Güzide Taranoğlu'dan bir kitap daha
 

Kadın şairlerimizden Güzide Gülpınar Taranoğlu’dan geçenlerde bir kitap daha geçti elimize. “Akşamlar Yaklaştıkça “ ( şiirler ) 108 sayfa. Ankara’da Aydın Matbaası yayınları arasında tertemiz bir baskıyla yayımlanmıştır. ( Nisan 2011) Kitabın ilk sayfasında bu satırları okuyoruz. “ Bu kitap para ile satılmaz, dostlara Armağandır “ diye. Bizim Aydın eski Milletvekilimiz Sayın M. Kemal Yılmaz’da aynen bu ifadeyi kullanıyor. Kitaplarını dostlarına, okullarımıza, köy okuma odalarına, sanatçı dostlarına öğretmen ve öğrencilere armağan ediyor, bunları yaparken de “mutluluk duyuyorum “ diyor. 

Kadın şairlerimizden Güzide Gülpınar Taranoğlu da bu geleneği sürdürüyor. Kitaplarını para ile satmıyor… Geçenlerde bir koca koli halinde bana kargo ile gönderdiği kitaplarını aldım ve uygun olan arkadaşlarıma onun adına armağan ettim…Elbette bizileri unutmadığı için teşekkürlerimizi sunuyor, ellerinden öpüyoruz....Toprak Ana Güzide Gülpınar Taranoğlu annemizin kitabından yer alan bir şiirinden örnek vermek istiyorum. 

Neden kasavet artar akşamlarda acaba 

Mutlaka gündüzlerde enerji var, sevinç var 

Ayların beşinde kavuşunca mehtaba 

Işıktan süzülecek aydınlık işe yarar 

*** 

“Akşamlar Yaklaştıkça “ bir hoş olur gönüller 

Görüntüsü azalır zevksizdir, lale, güller 

Cümle cihan buğulu kısık kısık bakışlar 

Belli ki korku sarmış gelecek kara kışlar. ( s. 8 ‘de ) 

Güzide Gülpar annemiz eşinin vefatından sonra hep yalnız kalmıştır, artık o karanlık kısık kısık bakışlar dolu akşamları sevmiyor. Korkulu kara kışları beklemekten şikâyet ediyor. Ama yapacak bir şey yok, zaman akıp gidiyor. Yaşamak devam ediyor… 

Güzide Gülpınar Taranoğlu hakkında daha önce yazılarımdan da söz etmiştim. Sanatla, edebiyatla iç içedir. Yaklaşık 30 yıl gibi bir zaman zarfında Ankara’da kendi imkânlarıyla Gülpınar adında bir sanat ve edebiyat dergisini çıkarıp Türk kültürüne hizmet veriyordu. Ancak sevgili eşini hayat arkadaşı olan Dr. Bilal Taranodğlu’un ( 05 Nisan 2005 ) tarihinde vefatından sonra Güzide annemizin morali tamamen bozuldu. Ve bir özel sayıdan sonra sonra Gülpınar’ı çıkarmadı.. 

Ankara sanatçılar arasında Toprak adıyla tanınan Güzide annemizin bugüne kadar 21 kitabı yayımlanmış ve birçok şiiri çeşitli sanat ve kültür dergilerinde setçilerde yayılmanı gibi hayatı ve şiirleri üniversitelerimizde ayrıca tez ve yüksek lisans tezleri haline gelmiştir. Ayrıca tanınmış bestekârlarımız tarafından 200 yakın şiiri bestelenmiştir. 

Güzide GülpınarTaranoğlu’nun yayınlanmış bulunan kitapları: 

1- Merhaba Dostum, 2- Mutlu Acı, 3 – Toz Pembe, 4- İnsanlar Mutlu Yaşasın, 5- Ve mutluluk Çiçek Açar, 6- Diyorum ki, 7- Umutlar Canda Çiçek, 8- Huzur Çağı, 9 – Can Parçamız Çocuklar, 10- Aşk Yıllara Yenilmez, 11- Selamlarım, 12- Şiiri standa Hecelerin Dili, 13- Bir Dalda Bin Çiçek, 14- Aşk, Şiir, Hayat, 15- Sevgi, Yağmur, Aşk, 16- Gönül Tahtında Güzide, 17- Bu Kitap O’nun için, 18- Onu Andıkça Yaşıyoruz, 19- Duyguların Karmaşası, 20- Duygu Harmanı, ve 21 – Akşam Yaklaştıkça. Adını taşıyan kitapları vardır. Yalnız bu kitaplarından 17. kitabından bu yana hepsini vefat eden eşi Dr. Bilal Taranoğlu’nun ölümünden sonra yayımlamış olan kitaplarıdır.  

Güzide Gülpınar Taranoğlu, bu şiir kitabında özellikle eşi Dr. Bilal Taranoğlun’a olan aşkını satır satır dize dize, akıcı ve yalın bir Türkçeyle şiirlerini ince eleyip sık dokuyor ve orta koymuştur: genellikle halk şiiri tarzında yazıyor. Zengin uyaklara ve düzenleri ölçülere önem veriyor. Ayrıca dili ve Türkçesi de duru ve yalındır. Onun 200’e yakın şiiri bestelenmiş ve Türkiye radyo ve televizyonlarında okunmaktadır. Fazla medyatik ve reklam peşinde koşmuyor. Şair arkadaşlarına samimi bir hava ve düzenli bir ifadeyle kendini “Şairim Dostlar” başlıklı şiirinde şöylece tanımlıyor: 

Sanattan gelire kasam yok benim 

Şöhrete ermeğe tasam yok benim 

Özellik belirten yasam yok benim 

Kendi kabuğumda şairim dostlar. 

*** 

Demişe, kokmuşa asla karışmam 

Sen, ben davasına girip yarışmak 

Aklım yeterlidir yoktur danışmam 

Kendi kabuğumda şairim dostlar 

*** 

Sevmekte ustayım sevgi alırım 

Sayarım, sayılır mutlu olurum 

Benim canibimde böyledir durum 

Kendi kabuğumda şairim dostlar, (.s. 12 ). 

Böyle diyor Toprak Ana Güzide Taranoğlu, dedim ya reklama, medyaya ve magazin gibi Boyalı haberlere kulak asmıyor. Ve de tenezzül de etmiyor. Böylesine medyatik haberlere de asla ihtiyacı da yoktur. Kendi halinde Ankara’da yaşıyor. Ben bu satırları yazdığım sıralarda Ankara İLESAM’dan bir haber gözüme ilişti: Güzide Annemize Türk edebiyatı ve Türk Şiiri bağlamında Onur Ödülü veriliyor… 

Yaklaşık yarım asırdır Türk kültürüne veTürkedebiyatına maddi ve manevi yardımları olan Güzide Gülpınar Hanım annemize elbette bu ödül yakışıyor. Yerinde bir tarar alınmıştır. Az kala unutuyordum. Güzide Taranoğlu 2000 yılı içinde 5000 'ne yakın kitaplarını Ordu ili Gülyalı ilçesine bağışlamış ve onun adına bir halk kütüphanesi açılmıştır,  

“Akşamlar Yaklaştıkca” şiirler kitabının bir başka sayfalarında eşinin ve sanatçı dostlarının geçmiş yıllarda çekilmiş fotoğraf kareleri de vardır. Kitabının 103 sayfasında benim de içinde bulunduğum bir fotoğrafta şu kişiler yer almıştır. Tarih 02 kasım 1974. Bu tarihte Arif Nihat Asya onuruna bir şiir gecesi düzenlenmişti. Ben de o günlerde Mardin / Kızıltepe’den katılma fırsatını bulmuştum. 

Görünen fotoğrafın karelerinde: Ayakta: 

Toprak Ana Güzide Gülpınar Taranoğlu, günün anlamına uygun konuşmasını yapıyor. Oturanlar sırasıyla: sağdan sola: Abdülkadir Güler, Sadık Necati Ok, İlhan Geçer, Abdullah Satoğlu, Necdet Buluz, Ahmet Nadir Caner, Osman Atilla ve Arif Nihat Asya görülüyor. 

Ne yazık ki bugün bunların bir kısmı ( S.Necati Ok, İlhan Geçer, A. Nadir Caner, Osman Atilla ve A.Nihat Asya ) yok aramızda. Onları da sırası gelmişken bu kutsal günde ( 02 .06.2011 Regaip Kandilinde ) rahmetle ve saygıyla anıyorum. 

Kitabında yer alan şiirlerinin çoğu sevgili eşi ve hayat arkadaşı Dr. Bilal Taranoğlu için kaleme almıştır. Sözlerimi Toprak anamızın değerli eşi eşinin ardından yazdığı “YOKLUĞUN “ adını taşıyan şiiriyle noktalamak istiyorum. Güzide annemize sağlıklı günler ve Dr. Bilal Taranoğlu’na Yüce Mevla’dan rahmet diliyorum… 

YOKLUĞUN 

Geçerken altı sene kalbimi yaka yaka 

Gözüme perde indi ardınrdan bakabaka 

Şükrü eksik etmedim her gün Cenabı Hakk’a 

Yokluğunun acısı canıma tak eyledi 

*** 

Gözümde yaş kalmadı kurudu pınarları 

Seninle sarmaş dolaş kalbimin duvarları 

Kurumakta günbegün gövdemin damarları 

Yokluğunun acısı canıma tak eyledi.. ( s. 48 ). 

*** 

Akşamlar Yaklaştıkça / Şiirler -Güzide Gülpınar Taranoğlu- Ankara - 2011. 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..