- Kategori
- Edebiyat
Yazmak ama nasıl.?
Yazmak bir tutkudur, ama nasıl başlayacağız.
Kalemiyle sözcüklerden buketler yapıyordu, Jean Paul Sartre Nobel armağınını reddettiği unutulmaz "Sözcükler" adlı eserinde böyle yazıyordu. Bilmem yazmanın önemi bundan daha zarif bir şekilde açıklanabilir miydi..? Şüphesiz büyük bir tutkudur yazmak. Yazarken beni anlayacaklar mı, dahası ben kendimi yeterince ifade edebilecek miyim diye kaygılanmak ise bir yazarın kendisine yapabileceği en büyük kötülüktür. Bırakın kaleminiz aksın kağıt üzerinde; duygu ve düşünceleriniz, hayallleriniz, bilinçaltınız, gözlemleriniz oldukları gibi ya da geldikleri gibi şekillensin. Sonra okuyun, beğenmiyorsanız yırtın atın, evet yırtın atın. Zihninizi kalıplardan, önyargılardan arındırın, sonra yine yazın ve okuyun. İçinde kendi müziğinizi duyduğunuz an yazı artık sizindir, başkaları ne derse desin.
Kendi müziğini duymak, işte mesele bu. Ben de bu düşünceye gelinceye kadar esinlendiğim çok sayıda şair ve yazarlar oldu. Uzun deneme ve yanılmalardan sonra artık yazılarım benim müziğimi yansıtıyor. ( İtiraf etmeliyim ki hala yırtıp attıklarım oluyor ) Aynı müzikten hoşlananlar beni anlayabilirler, diğerleri doğal olarak farklı notalara yönelecektir.
Gelin, şimdi benim de yazılarıma etki eden önemli şair ve yazarların yazmak konusundaki çarpıcı ve bir o kadar da düşündürücü gözlem ve tavsiyelerini birlikte okuyalım.
Tek kural : Açık ol. / Stendhal
F ( az ) la anlatma. / W.S. Maugham
Ürün konuşmaya başlayınca yazar ağzını kapatacak. / F.W Nietzsche
Geciktirmeden söyle. / Andrea Gide
Kendi yazdıklarından çalmaya başlamışsan sorunun büyük. / Hunter S. Thompson
İyi kulak gereklidir, yazdıklarının sesini duyabilmelisin. / Barbara Tuchman
Yazmayı yazarak öğrenin. Çok ve akıllıca okuyun. Sözcük dağarcığınızı güçlendirin. Sürekli pratik yaparak kendi sesinizi bulun. Dünyayı gözlerinizi ve kulaklarınızı açarak katedin ve o deneyimi sözcüklerle yansıtmayı öğrenin.
P.D James
Yazarken kendinizden vazgeçmeniz gerekir. / Editör, Maxwell Perkins
İyi yazmanın tüm sırrı doğru yargılamaktır. / Horace
Ne kadar kısa ve yalın, o kadar iyi. / Beatrix Potter
Sırtınızdaki kılların aniden dikilmesini bekleyin. / Vladimir Nabokov
Sözcüklerimiz kaçınılmaz olmalı. / W.B. Yeats
Tek bir sözcük bile kesebiliyorsan, kes gitsin. / George Orwell
Kafesinden çıkarılan bir sözcük ıslık çalınca artık geri gelmeyecektir. / Horace
Sözcüklerinizle alıştırmalar yapın. Onları değişik ortamlarda deneyin. / William Sloane
Anlamını bildiğiniz sözcükler için bile iyi sözküklere başvurun. / Paul Scott
Kısa öykü tek bir makamda ilerlerken her cümle ona odaklanmalıdır. / Edgar Allan Poe
Öyküyü karakteri tanıtmayan veya eylemi geliştirmeyen cümlelerden koru. / Kurt Vonnegut
Başarılı kurmaca için üç özellik: 1- Belirgin ve sürükleyici kurgu. 2- Yazarın onu tutkuyla yazma istemi. 3- Yazarın bu işi ondan başkasının beceremeyeceği inancı. / Nobelist, Issac B. Singer
Duyguyla zehirlenmelisin. Nefret gücenme, mızmızlık, hayalcilik, sitem, adaletsizliğe tepki; hepsi iyi ateşleyicidir.
Edna Feber.
Romanda karakter sayısı bir aile veya gemi mürettabatıyla sınırlanmalı. / Kurt Vonnegut
Yazdıklarına sakın acıma. İyi olmayan bir parça görürsen at ve yeniden başla. / Issac B. Singer
Üç kuralım var, kimseden öğüt alma. Bitmemiş yazılarını asla gösterme ve tartışma. Eleştirmenlere asla yanıt verme. / Raymond Chandler
Bir yazarın üç şeye gereksinimi vardır, deneyim, gözlem ve hayal gücü. / William Faulkner
Bir kadın kurmaca yazacaksa parası ve kendi odası olmalıdır. / Virginia Woolf
Balığa su neyse yazara öfke o. / Nikki Giovanni
Kurmaca yalandır, ve iyi kurmaca yalanın içindeki gerçektir. / Stephan King
Roman yazarken önce öyküne dikkat edeceksin, sonra yine öyküne, sonra yina öyküne. / Ford Madax
Ciddiyet ve maalesef yetenek. / Ernest Hemingway
Bunlardan bazıları mutlaka ilginizi çekecek, sizi düşündürecek ve belki de ufkunuzu genişletecektir.. Kendi müziğinizi bulmanız ve bizlerle paylaşmanız dileğiyle.
K: Cumhuriyet kitap
http://www.Antoloji.Com/enfal_torun