Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ocak '07

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Yöneticinin Vizyonu: Eğitim Notları 1

Yöneticinin Vizyonu: Eğitim Notları 1
 

Merhaba Dostlar,
Bu makalede sizlerle paylaşmak istediğim değerli bir doküman var: İNKA'da eğitimci, ARGE uzmanı ve insan kaynakları uzmanı olarak çalıştığım yıllarda Türkiye'deki özel sektör yöneticilerine sunduğum "Yöneticinin Vizyonu" adlı eğitimin ilk modülünden notlar. Bu makalede Yönetim, İşletme ve Organizasyon konularıyla ilgili temel gerekli bilgilerden bir demet bulacaksınız. Yerim ve zamanım kısıtlı olduğu için kavramlara sadece ifade düzeyinde kısaca değineceğim. Bu bölümde üç temel konu var: Yönetim Fonksiyonları, Yöneticinin Rolleri, ve Yönetimin Tarihçesi.

YÖNETİM FONKSİYONLARI

Yönetimin dört temel fonksiyonu var:

1) Planlama
a. Hedef Koyma: SMART tekniği
b. Yöntem ve prosedürler

Akıllı hedefler koymak için SMART tekniğini benimseyin:
Hedefleriniz nasıl olmalı?

Specific Net
Measurable Ölçülebilir
Achievable Başarılabilir
Realistic Gerçekçi
Timebound Zamana Dayalı

2) Organize Etme
a. Görevlendirme – iş bölümü

YETKİ=SORUMLULUK olmalı.
YETKİ, sorumluluktan büyük olursa hesap verirlik ortadan kalkar.
Yetki, SORUMLULUKtan küçük olursa "yetki gaspı" meydana gelir.

b. Departmanlar, Emir-Komuta zinciri, Hiyerarşi

3) Yönlendirme: Etki ve Motivasyon
a. Jack Welch, Lee Iococca

4) Kontrol – Denetim

Effectiveness (Etkinlik) vs. Efficiency (Verimlilik)

YÖNETİCİNİN ROLLERİ

McGill'den Prof. Henry Mintzberg'e göre yöneticinin üstlendiği farklı roller vardır:

Yöneticinin Rolleri*

1) Resource Allocator – kaynaklar, takvimlendirme, sorumluluk verme
2) Figurehead - Sembolik temsil, kutlamalar, açılışlar, kokteyller, ziyaret
3) Spokesperson - konuşmalar yapma, kurumsal ilişkiler, imzalama
4) Liaison – aracı rol oynama, toplantı, kişililer arası bilgi aktarımı
5) Disseminator – bilgi iletme, memo, rapor, bilgi işleri
6) Monitor – izleme, araştırma, kontrol ve denetim
7) Entrepreneur – yeni projeler başlatma, yeni fikirler üretme
8) Leader – çalışanları yönlendirme, motive etme, koçluk, iletişim, etkileme
9) Negotiator – Disturbance handler – Arabuluculuk, pazarlıklar, tartışmaları çözümleme

YÖNETİM BİLİMLERİNİN TARİHÇESİ

İşletme ve Yönetim 20. yüzyılda bir bilim olarak nasıl ortaya çıktı, büyüdü ve gelişti?

İşletme Tarihçesi

KLASİK DÖNEM: Ford, Sloan, Taylor, Weber, Fayol, Barnard

NEOKLASİK DÖNEM: Hawthorne, McGregor, Maslow, Deming, Mayo, Herzberg, Agrygis

MODERN DÖNEM: Drucker, Mintzberg, Senge, Kanter, Norton & Kaplan, Porter, Hamel & Prahalad, Kotler


Devam edecek..

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..