Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Mart '08

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

Çin'de bir Türk iş adamı

Çin'de bir Türk iş adamı
 

Eski İzmirspor Başkanı: Cemal Dönmez


O bir iş adamı, o bir zamanlar İzmir'de ki bir spor kulübünün başkanıydı. Ve yine o benim 12 yıllık patronumdu. Beni yanında çalıştırdığı ve para verdiği için ve de benim hatırımı kırmayıp nişan yüzüğümü taktığı için ona minnettarım. Yalnızca benim için değil fabrika da çalıştırdığı onca insana patronluk değil ağabeylik vasfına sahip bir kişiliği olan güzel insan. Bu bizim için de büyük bir şanstı.

Eşim Selver Hanım geçen gün beraber çalıştığım kesim ustası Mehmet Emin Beyin eşi Saliha Hanım’a ziyarete gittiğinde Saliha Hanım 7 Şubat 2008 tarihli Hürriyet gazetesinin Ege ekinde çıkan bir haberi okutmuş. Eve geldiğin de bana dedi ki “Ahmet 7 Şubat tarihinde Hürriyet gazetesinde ki Ege ekinde Cemal ağabeyin gazeteye çıkmış. Haberi internette bulman mümkün mü?” Evet, dedim. Bulurum. İnternet farkıyla bahsedilen gazetenin arşivine girip belirtilen tarihi tıkladığınız da haberi bulmanız an meselesi olmaktadır. Ben de öyle yapıp habere ulaştım. http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=8181980&tarih=2008-02-07 Ve okudum. Cemal ağabeyimin resmini görünce de eski günlerim bir anda gözüme geldi. Sabahleyin de o dönemler de beraberliğimiz olan Sevgi Hanıma Messenger’dan ulaşıp haberi ulaştırdım. http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=82860 . O da bana çok duygulandığını söyledi.

Deri sektöründe kendini ispatlamış iş adamı Cemal Dönmez.

Uzun yıllar başkanlığı yaptığı spor kulübü İzmirspor.

1992 yılı ile 2004 tarihleri arasında çalıştığım firma. Dönmez Dericilik.

Anlatmıştım bloğumda.

http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=41443

10 Nisan 2004 tarihinde 1 aylık süre izine çıkartıldım. 2 hafta sonra da fabrikaya öylesine gittiğim de Cemal ağabeyimi boş yakalayıp iznini alıp odasına girdim ve görüşmek istediğimi söyledim. Beni çok severdi. Karsısına alıp bir baba şefkatiyle bana bir şeyler dile getirmeye çalışıyordu. Burada işlerinin bozulduğunu sigortaları ödeyemediğini, bunun sebebinin Çin piyasasının sebep oluğunu, yakında farikayı kapatacağını ve Çine gideceğini dile getiriyordu. Çin’den döndüğün de burada bir firma kurduğu zaman da beni işe alabileceğini o zamana kadar boş kalmamam için de bir aile sahibi ve baba olduğumdan benim para kazanmam gerektiğini dile getirip Çine gitmeden beni belediyeye yerleştirebileceğini söylemişti o günkü görüşmemde. O dönemler de İzmir Büyük Şehir Belediye başkanı Ahmet Piriştina idi. Cemal Dönmez’in iyi arkadaşıydı. Cemal Ağabeyimin sözlerine inanarak ve güvenerek kendisine teşekkür etmiş yanından izin alarak ayrılmıştım. Ama ne var ki Ahmet Piriştina 15 Haziran 2004 tarihin de kalp krizi geçirmiş hayatını kaybetmişti. Böylece Cemal ağabeyim beni belediyeye yerleştiremedi. Birkaç ay sonra da fabrikayı kapatarak Çine gitti.

Çine gideli tam 3 yıl oldu. 7 Şubat tarihin de Hürriyet gazetesine çıkan habere göre de Çin’de yaptıkları icraatı da dile getiriyordu. Habere göre Cemal Dönmez Türkiye’de Deri sektöründe önde gelen firmalar arasında olduğunu fakat Türkiye'de arka arkaya patlayan krizlerin ve müşterilerden gelen talebin bu karara yol açtığını söyledi. Dönmez, ''1998 krizinde bir anda deri sektörü 9 milyar dolarlık darbe yedi. Daha sonra patlak veren Pamukbank krizi, ardından 2001'de bir daha ortaya çıkan ekonomik dalgalanma deri sektörünü vurdu. Beş yıl önce dolar 1.7 YTL'den 1.1'e düşünce emek yoğun çalışan ve ihracat yapan bir sektör olan deri çıkmaza girdi'' dedi. Türkiye'deki alıcıların da Çin pazarına yönelmesiyle işi taşımak zorunda kaldıklarını belirten Cemal Dönmez şöyle konuştu: ''Çin devletiyle ortak çalışıyoruz. Benim bulunduğum Shandong, Çin'in 5. büyük eyaleti. 210 bin metrekare alanda üretim tesisleri var. İki yılda işlerin yeni yeni rayına oturduğunu söyleyebilirim. Cirolar ise yavaş yavaş 40-50 milyon dolarlara doğru gidiyor. Çin yatırımcıların gözdesi olan bir ülke... Sadece para değil, projesiyle gelen bile burada iş kurabilir.''

Çin devletinin Cemal Dönmez’e sahip çıkmasının en büyük etkeni bence de dünya’da da sevilen bir insan olmasından kaynaklanmaktadır. Benim çalıştığım dönemlerim de bile ihracatta en önde gelen firmalar arasında yer almaktaydı. Dönmez’in belirttiği gibi 1998 yılında ki kriz ile birlikte Pamukbank krizi ve de 2001’de ki ekonomik dalgalanma sonucunda deri sektörüne vurunca e ne yapsın Cemal Dönmez. Elbette zamanın da işçisine yapacağı ödemeleri gerçekleştiremedi. İzmir’de bulunan fabrikasını yürütemez oldu. Sonuçta Çin'e gitmekte ve işini orada kurmakta buldu. Tabi de Çin devleti de kendisine sahip çıkmasında büyük payı var bunda.

Ben bundan etkilendim. Biz bile kendisine sahiplenemedik. Krizler yaratıldı. Firmalar kapandı. Belki de bir daha açılmamak üzere. Ama buna rağmen yalnızca futbol dünyasın da İzmirspor’un başkanı olması sebebiyle de tanınmışlığı ile birlikte iş dünyasında da çalışkan dürüst hiçbir zaman patronluk vasfına girmeyip herkese ağabey gibi davranan kişiliği ile tanınan iyi bir insandır Cemal Dönmez.

Türkiye’de birçok firma açıldı. Özelikle o firmalar büyüdü. Sahipleri zengin oldu. Tıpkı Cemal Dönmez gibi. Ama bu krizler sonucunda çoğu battı. Kimileri para içersin de yüzerken kim bilir şimdi sefalet içersin de hayatlarını sürdürmeye çalışıyorlardır. Ama Cemal Dönmez insanlığı ile sevildi sayıldı. Değer bulundu. Böyle olunca da özellikle Çin devleti Cemal Dönmez’e kucak açtı. Kendisine iş imkanı yarattı. O şimdi orada. Türk ekonomisini kalkındıracağına Çin ekonomisini kalkındırıyor.

Şimdi gelelim İzmir’de ki fabrikasında çalışan işçisine. Ben hakkını günü gününe veren böyle bir patron görmedim. Ama ne yazık ki bazı çalışanlar Dönmez’in yukarıda sıraladığı krizleri anlamayıp iş sahibine sırtını çevirerek sendikaya gitmişler ve hakkını aramışlardır. Şimdi onlara şunu sormak gerekiyor. Sizler şu an da Dönmez'de iken kazandığınızı kazanabiliyormuşsunuz? Sizler şimdi hayatınızdan memnun musunuz? Evet, bazılarınız memnun olabilirsiniz ama çoğunuz 1.500 ile 2.000 YTL kadar para alırken şimdi o kişiler aşgari ücrete bile tabi olamıyorlar. Halbuki benim PC penceremden Cemal Dönnmez Çin’de hayatından memnun gözüküyor. Yoksa gözükmüyor mu? Ülkesinden uzakta ne kadar memnun olabilir ki. Kendisine yapılanlardan sonra biraz buruk ve düşünceli birazda kızgın.

Cemal Dönmez bir iş adamı. Yurdu İzmir olmasına rağmen o şimdi yurt dışında. İzmir'den 7.500 km uzaklıkta Çin’de Sahandong eyaletine bağlı Dezhou kentinde yaşamakta.

 
Toplam blog
: 540
: 3176
Kayıt tarihi
: 02.01.07
 
 

Hiç bir motorlu araca binmeyi sevemedim. Daha doğrusu sevdiremediler. Onun yerine iki tekerlekli ..